Jednym z największych problemów młodych ludzi jest odwieczny brak pieniędzy. A jeden z najprostszych sposobów na jego rozwiązanie to uruchomienie własnego biznesu. Łatwo powiedzieć, trudniej wykonać. Zwłaszcza jeśli brakuje Ci doświadczenia. I pieniędzy. Jak to zrobić?

Nie licz na banki. Poszukaj ludzi myślących perspektywicznie, którzy zainwestują w Twój interes i spełnią Twoje marzenia o byciu przedsiębiorcą. Przekonanie ich nie będzie proste, ale nie jest niemożliwe. Oto siedem rad, które warto rozważyć zanim zapukasz do drzwi potencjalnych inwestorów.[1]

Pomysł powinien być prosty i możliwy do powiązania z inwestorem

Zwłaszcza jeśli do tej pory nie prowadziłeś biznesu, a do tego próbujesz pozyskać pieniądze od ludzi, którzy mają zainwestować pierwszy raz w życiu. Dopilnuj, by inwestorzy byli zaznajomieni z produktem lub usługą, którą chcesz sprzedawać.

Musisz wyglądać jak wizytówka Twojego biznesu

Jeśli chcesz sprzedawać zdrową żywność, powinieneś wyglądać jak jej konsument. Dużo łatwiej pozyskać pieniądze na rozkręcenie interesu, jeśli ludzie mogą Cię z nim utożsamić. To zwiększa Twoją wiarygodność jako przedsiębiorcy.

Wykorzystaj sprawdzony model biznesowy

Jest wiele wad związanych z franszyzą, ma ona jednak pewną niewątpliwą zaletę – korzystasz z wypróbowanego, sprawdzonego formatu, opartego nie na teorii ale prawdziwym biznesie. To daje inwestorom poczucie bezpieczeństwa. A Tobie możliwość uczenia się od innych.

Zrób szczegółowy biznesplan

Nawet jeśli skorzystasz z franszyzy, powinieneś przeprowadzić badania, które sprawdzą, czy tego rodzaju interes ma szansę na przetrwanie w danym miejscu. Sformułuj strategię marketingową oraz przygotuj model zarządzania.

Bądź ostrożny w przewidywaniu zysków

Lepiej obiecać mniej a dać więcej. Większości potencjalnych inwestorów nie przekona szybki zysk, a nawet jeśli, mogą uznać go za tzw. „jednorazowy strzał” i nie będą kontynuować współpracy z Tobą. Zbuduj trwałe relacje z tymi, którzy powierzyli Ci swoje pieniądze, ale nie obiecuj im gruszek na wierzbie.

Poproś o mniejsze pieniądze większą liczbę ludzi

Jeśli chcesz uniknąć stanów lękowych, że Twoje niepowodzenie doprowadzi kogoś do ruiny lub utraty życiowych oszczędności, dywersyfikuj. Stwórz większej grupie inwestorów możliwość zarobienia pieniędzy. Nie trać jednak kontroli nad biznesem.

Przygotuj solidną strategię wyjścia

Opracuj plan na wypadek, gdyby interes się nie udał albo gdybyś chciał sprzedać biznes. Przygotowanie dokładnych i szczerych odpowiedzi na pytania z serii „Co by było, gdyby…” powoduje, że inwestorzy zyskują spokój i poczucie, że dbasz także o ich przyszłość.

Zastosowanie się do powyższych rad nie jest gwarancją powodzenia, ale zwiększa szanse na sukces zarówno w pozyskaniu pieniędzy jak i prowadzeniu własnego biznesu. Inwestorów szukaj wśród ludzi, od których możesz się czegoś nauczyć i którzy będą skłonni podzielić się z Tobą swoim doświadczeniem.

Młodym przedsiębiorcom polecam uważne śledzenie konkursów organizowanych przez biznesmena Leszka Czarneckiego. Szczegóły tutaj http://www.przedsiebiorczosc.com/ .