Jednym z ulubionych dodatków do kanapek, sałatek a także frytek czy hamburgerów jest majonez. Abstrahując od oceny wartości odżywczych stojących za tym przysmakiem, trudno odmówić jemu walorów smakowych oraz… potężnej rzeszy zwolenników. Zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek w tej kategorii produktów, a mianowicie majonez Hellman’s. Nic więc dziwnego, że jego producentowi zależy na utrzymaniu pozycji rynkowej. W październiku tego roku koncern Unilever, będący właścicielem wspomnianej marki, wytoczył sprawę amerykańskiemu start-upowi Hampton Creek. Dlaczego?

Poszło oczywiście o majonez, a konkretnie o… jajka używane do jego produkcji. Firma Hampton Creek wypuściła na rynek majonez pod nazwą Just Mayo, w którego recepturze próżno szukać jaj. Na pojawienie się nowej konkurencji substytucyjnej Unilever odpowiedział założeniem sprawy w sądzie i zarzutami pod adresem start-upu. Jakimi? Jak informuje CNN Money, koncern stwierdził, że Hampton Creek nie ma prawa określać swojego produktu mianem majonezu, gdyż ten wytwarzany jest z zachowaniem określonej listy składników, w tym z żółtek jaj. 

Ponadto Unilever oskarżył producenta Just Mayo o nieprawdziwą reklamę oraz nieuczciwą konkurencję. W przygotowanym pozwie koncern odniósł się także do etykiety nowego produktu, na której znajdowało się… jajko. Podkreślił również, że smak wegańskiego „smarowidła” jest dużo gorszy od majonezów oferowanych pod markami Unilever, a Hampton Creek chce wprowadzić konsumentów w błąd wykorzystując nazwę i jeden ze składników tradycyjnej receptury sosu w swojej komunikacji marketingowej.

Cała sprawa nie umknęła uwadze konsumentów. Krytycy koncernu, a jednocześnie zwolennicy zbilansowanej diety rozpoczęli zbieranie podpisów pod petycją zamieszczoną na portalu Change.org, w której wzywali Unilever do „zaprzestania zastraszania zrównoważonych firm spożywczych”. Dokument podpisało ponad 112 tys. osób. W mijającym tygodniu koncern ugiął się pod presją opinii publicznej i wycofał z sądu sprawę przeciwko Hampton Creek. W wydanym oświadczeniu podkreślono, iż firma liczy na to, nowy gracz „użyje takich etykiet dla swoich produktów, które będą skierowane bezpośrednio do grup konsumentów zainteresowanych tego typu artykułami”.

Hampton Creek znane jest z tego, że zajmuje się rozwijaniem roślinnych alternatyw dla wytwarzania żywności, która zwyczajowo zawierała w swoich składnikach jajka. Zdaniem przedstawicieli firmy, obecna produkcja jaj jest bowiem niezrównoważona i wymaga tworzenia oraz utrzymywania wielkich ferm kurzych, zużywających wiele wody i prowadzących do degradacji gleb. W ostatnim czasie Hampton Creek pozyskało 90 mln dolarów funduszy od prywatnych inwestorów, wśród których znajdują się m.in. Marc Benioff (założyciel i CEO Salesforce) oraz Eduardo Saverin (współzałożyciel Facebooka).