Mało kto o tym wie, ale na światowym rynku dokonuje się właśnie rewolucja, która zaaowocuje powstaniem najpotężniejszego koncernu piwowarskiego w historii tej branży. Planowana transakcja połączenia się dwóch gigantów tego rynku, czyli AB InBev i SABMiller będzie czwartą co do wartości fuzją w historii światowej gospodarki.

Wartość fuzji AB InBev i SABMiller oceniana jest na 70 miliardów dolarów. Nowy koncern będzie miał 30% udziałów w globalnym rynku piwa, a jego powstanie pozwoli na oszczędności rzędu 1,4 miliarda dolarów rocznie na samych tylko kosztach działalności operacyjnej. Tak duże przejęcie w obrębie jednego segmentu rynku budzi jednak obawy o stosowanie praktyk monopolistycznych w przyszłości przez nowopowstały podmiot. Szefostwo AB InBev postanowiło zawczasu dać odpór tego typu oskarżeniom i zdecydowało się na sprzedaż europejskich marek piwa Grolsch i Peroni na rzecz japońskiego koncernu Asahi. Wartość transakcji nie została ujawniona, ale wiadomo, że nieco wcześniej Asahi oferował za wspomniane dwie marki 2,5 miliarda dolarów.

Szefostwo Asahi w wydanym z tej okazji oświadczeniu napisało cyt. „transakcja dotycząca Grolsch i Peroni zostanie ostatecznie zawarta z chwilą połączenia się AB InBev i SABMiller, co nastąpi w drugiej połowie bieżącego roku”. Asahi już w lutym sygnalizowało swoje zainteresowanie kupnem ww. marek w nadziei na cyt. „zbudowanie silnej pozycji w Europie i stanie się poważnym graczem na światowym rynku piwa”. Jak mów Kevin Baker–konsultant w firmie Canadean cyt. „choć Peroni i w nieco mniejszym stopniu Grolsch są markami, które odniosły rynkowy sukces, to ich obecność w portfolio AB InBev była dla tego koncernu kłopotliwa. Obie marki były bowiem konkurencją dla Stella Artois, Beck’s czy Corony. Z wielu względów zakup obu marek przez Ashai będzie dla nich korzystny, a największym wyzwaniem będzie utrzymanie sieci dystrybucji, gdyż Ashai pod tym względem nie może konkurować w Europie z AB InBev czy SABMiller”.

Informacje o sprzedaży Grolsch i Peroni zbiegły się podaniem wyników za 2015 rok przez AB InBev. Okazało się, że zysk firmy spadł o 4% i wyniósł 8,5 miliarda dolarów. Jako przyczynę wskazano osłabienie popytu w USA, Brazylii i w Chinach.