Subway przez lata królował na rynku fast-foodów głównie za sprawą tego, że dwie dekady temu zdołał przekonać klientów, iż szybka realizacja zamówień idzie w parze z przygotowaniem świeżych kanapek, sałatek i wrapów. Niestety zdaje się, że era Subway’a przeminęła… na własne życzenie sieci.

O tym, że wypracowanie silnej pozycji na rynku nie wystarcza, by cieszyć się długotrwałym sukcesem, wie każdy przedsiębiorca. Jednak wieloletnia dominacja nad konkurencją uśpiła czujność fast-foodowego giganta. Business Insider, powołując się na zdanie eksperta Drewa Harwella, sugeruje, że niedocenienie potencjału konkurentów to jeden z dwóch błędów, z powodu których Subway przestaje być liderem. Strategia, którą realizowała sieć była oderwana od realiów rynkowych, przez co obecnie Subway nie potrafi dotrzymać kroku swoim rywalom. Podczas gdy Chipotle zaczął się specjalizować w daniach przygotowanych z bardzo wysokiej jakości produktów, a Firehouse Subs i Potbelly Sandwitch Works ciągle rozwijają swoją ofertę, Subway pozostaje niezmiennie taki sam.

Amerykańscy klienci, którzy niegdyś doceniali sieć za nisko tłuszczowe menu, dziś mają wątpliwości, czy podawane przez Subway’a mięsa nie są za bardzo przetworzone i zmodyfikowane wypełniaczami i dodatkami. Wizja zdrowej żywności ewoluowała, czego Subway nie dostrzegł w odpowiednim momencie. Równocześnie wzrosła zasobność portfela amerykańskich konsumentów, a razem z nią chęć zakupu wysokojakościowego jedzenia. W efekcie sprzedaż w Stanach Zjednoczonych spadła w ubiegłym roku o 3 proc., co jest najgorszym wynikiem wśród dwudziestu pięciu najbardziej popularnych sieci restauracji.

Drugim istotnym błędem osłabiającym pozycję Subway’a była nadmierna koncentracja przedsiębiorstwa na fizycznym rozwoju sieci restauracji. Mimo, że klienci pragną nowych smaków, Subway nie zmienił swojego jadłospisu. W zamian za to sieć sprzedaje kanapki i sałatki w ponad 42 tysiącach lokalizacji na całym świecie. Jednak strategia ekspansji nie przyniosła upragnionych rezultatów i w tym roku, po raz pierwszy od siedmiu lat, Subway stracił pozycję lidera w rankingu najpopularniejszych restauracji typu fast-food.

Czy Subway zdoła wrócić do gry? Z pewnością tak. Jednak pod warunkiem, że przeprowadzi rzetelną analizę strategiczną i ocenę pozycji konkurencyjnej. Dopiero na ich podstawie Subway ma szansę opracować odpowiednią strategię.