Operacyjne problemy konkurenta to doskonały moment na wzmocnienie własnej pozycji. W ostatnim czasie doświadczyły tego tanie linie lotnicze EasyJet. Odkąd francuski przewoźnik Air France zaczął borykać się ze strajkiem pilotów, który przyczynił się do wielomilionowych strat, EasyJet znacznie poprawił swoje wyniki finansowe.

Grupa Air France ma zamiar utworzyć nową spółkę, która miałaby przejąć loty krótko i średniodystansowe. Nowy przewoźnik ma konkurować z tanimi liniami lotniczymi, jednak piloci do tej pory latający dla Air France domagają się, aby warunki zatrudnienia w nowej spółce nie pogorszyły się w stosunku do obecnych. Tymczasem przyjęty przez zarząd model biznesowy uniemożliwia realizację tych postulatów. W efekcie strajku, liczba codziennych rejsów Air France została ograniczona o połowę, a pasażerowie zwrócili się w stronę przewoźników, których sytuacja jest stabilna, dzięki czemu zyskał między innymi EasyJet.

Z oświadczenia brytyjskiej spółki wynika, że przychody EasyJet wzrosły o około 5 milionów funtów. Doskonałe wyniki osiągnięte na koniec roku rozliczeniowego, czyli do 30 września, spowodowały zmianę prognoz dotyczących rocznego zysku brutto z wcześniej szacowanych 545 – 570 milionów funtów do ponad 575 milionów funtów. Jak podaje BBC, Carolyn McCall, CEO spółki, chwali się, że EasyJet konsekwentnie realizuje swoją strategię, co zaowocowało rekordowym wynikiem finansowym już czwarty rok z rzędu. McCall zapowiada również wypłatę wyższych niż zazwyczaj dywidend (ok. 40% zysku po opodatkowaniu). Korzystna sytuacja na rynku spowodowała także umocnienie się spółki na giełdowym parkiecie, a jej udziały wzrosły o niemal 6,4 proc..

W ciągu miniony trzech miesięcy średnio zaledwie co dziesiąte miejsce w samolotach EasyJet było wolne. Oznacza to, że przeciętny przychód generowany przez każde miejsce wzrosło o około 1,5 proc.. Choć strajk pilotów Air France został zakończony, zarządowi i pracownikom nie udało sie osiągnąć porozumienia. Wiele wskazuje więc na to, że EasyJet wciąż może liczyć na korzyści z powodu kłopotów konkurenta.