Aktywność firm w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu (corporate social responsibility – CSR) zakłada dobrowolne uwzględnianie problemów społecznych i środowiskowych w działalności komercyjnej organizacji oraz w relacjach z interesariuszami. Wszystko po to, by minimalizować ewentualne negatywne oddziaływanie na otoczenie. Jeśli jednak takowe ma miejsce, zarządzający przedsiębiorstwem powinni wyciągać nauki z popełnionych błędów. Dlaczego tak się nie dzieje i z jakich powodów szlachetna idea CSR-u nie sprawdza się w praktyce?

Analizy przyczyn niepowodzeń przedsiębiorstw na polu społecznej odpowiedzialności biznesu dokonała na łamach The Atlantic Christine Bader. Oto lista sześciu najważniejszych.

Ludzie kłamią
Działają na świecie firmy, które łączą się ze swoimi dostawcami długoterminowymi kontraktami. Liczą, że dzięki temu zacieśnią relacje, wspólnie będą stawiać czoło pojawiającym się problemom oraz zniechęcą partnerów do kłamstw na temat warunków pracy w ich fabrykach. Jednak istnieje również wiele takich przedsiębiorstw, które kłamią lepiej od innych. I to one – najprawdopodobniej – będą mogły zaoferować lepsze warunki cenowe.

Pracownicy z różnych oddziałów nie rozmawiają ze sobą
Niewłaściwa bądź niewystarczająca komunikacja to bolączka wielu współczesnych organizacji. Problem ten zyskuje na znaczeniu w przypadku dużych firm. To w nich bowiem pracownicy ograniczają się do wykonywania obowiązków w ramach reprezentowanego przez siebie działu, a informacje o charakterze interdyscyplinarnym i międzywydziałowym często  znikają w natłoku komunikatów bądź są zapominane.

Bezpieczeństwo i odpowiedzialność są kosztowne – nikt nie jest nagradzany za klęski, którym zapobiegł
Inwestycje w działania związane z bezpieczeństwem, etyką czy zrównoważonym rozwojem wymagają zaufania i odrobiny wiary ze strony zarządzających. To jeden z największych problemów osób zajmujących się społeczną odpowiedzialnością biznesu. Co więcej, kiedy przychodzi do nagradzania ludzi za ich pracę, bardzo rzadko docenia się tych zapobiegających różnym sytuacjom kryzysowym, a premiuje się takich, którzy nimi zarządzają.

Niewiele osób zaświadcza o społecznej odpowiedzialności biznesu
Jeśli zarządzający nie są przekonani o tym, że CSR stanowi bardzo ważny obszar działalności przedsiębiorstwa jest mało prawdopodobne, iż przeznaczą na niego zasoby finansowe. W związku z tym jednym z zadań stojących przed osobami odpowiedzialnymi za firmowy CSR jest rozpowszechnianie historii i doświadczeń z tego zakresu wśród wszystkich członków organizacji.

Nikt tak naprawdę nie wie, czym jest CSR
Trudno być przekonanym do idei, której nie rozumiemy. Tymczasem brakuje nie tylko jednoznacznej definicji społecznej odpowiedzialność biznesu, ale również katalogu działań, które wpisują się w ten obszar. A to powoduje, że ciężko dyskutować o tym, jak powinna wyglądać właściwa strategia CSR firmy.

Konsumenci nie będą płacili więcej
Szacuje się, że zapewnienie dobrych warunków pracy w fabryce odzieży sprawiłoby, iż para dżinsów kosztować będzie o 1 dolara więcej. Problem w tym, że większość klientów nie chce płacić za etyczne działania firmy.

Jak widać praca osób zajmujących się społeczną odpowiedzialnością biznesu nie należy do łatwych. Aby funkcjonowanie przedsiębiorstw nie szkodziło społeczeństwu i środowisku, opinia publiczna musi zrozumieć, że jest współodpowiedzialna za powodzenie działań CSR-owych firm. Z kolei organizacje powinny dołożyć wszelkich starań, by dowodzić skuteczności tego rodzaju akcji, poprawić komunikację wewnętrzną, zniechęcić dostawców do kłamstw i nagradzać tych pracowników, którzy zapobiegają różnym sytuacjom kryzysowym w tym obszarze.