Na kolejny interesujący pomysł wykorzystania popularnych ostatnio kodów wpadła firma Daimler. W trosce o użytkowników samochodów Mercedes Benz, postanowiono wyposażyć każde auto tej marki w specjalną naklejkę z QR kodem. Nie będzie ona jednak zawierać żadnych treści o charakterze reklamowym, lecz informacje mogące ocalić ludzkie życie. W jaki sposób?

Daimler zamierza wykorzystać wynaleziony przez japońską firmę Denso-Wave alfanumeryczny, kwadratowy kod kreskowy, by pomóc strażakom i służbom medycznym w ratowaniu ofiar wypadków samochodowych. QR kody naklejone na Mercedesach będą przekierowywały smartfony do specjalnej strony internetowej zawierającej instrukcje, jak rozcinać karoserię różnych aut tej marki, by uwolnić zakleszczonych w nich pasażerów.

Firma odstąpiła od opatentowania innowacyjnego pomysłu, tak by inni producenci samochodów mogli pójść jej śladem i przyczynić się do zwiększenia szans uratowania ofiar wypadków. Do chwili obecnej w przypadku dużego zniszczenia auta uniemożliwiającego jego rozpoznanie, ratownicy muszą ustalać jego markę na podstawie tablic rejestracyjnych. Dopiero wtedy możliwe jest uzyskanie ważnych informacji dotyczących lokalizacji poduszek powietrznych, akumulatora, zbiorników paliwa, przewodów elektrycznych itp. W wielu przypadkach czas przeznaczony na kompletowanie danych mógł kosztować poszkodowanego życie.

Koncepcja QR kodów Daimlera bazuje na kampanii prowadzonej przez niemiecki automobilklub Adac, który zachęca kierowców do wożenia w samochodzie tzw. mapy ratunkowej. Naklejki w Mercedesach będą zamieszczane w dwóch miejscach – na klapce zabezpieczającej wlew paliwa oraz za drzwiami pasażera. Wyboru dokonano nieprzypadkowo, zdaniem przedstawicieli firmy poważne uszkodzenie obu tych przestrzeni w tym samym czasie zdarza się rzadko.

Udostępnianie tego rodzaju informacji w formie cyfrowej nie zdarza się po raz pierwszy. Moditech, Field Applications i Extraction Zones oferują aplikacje ze schematami poszczególnych samochodów, które mają pomóc ratownikom dotrzeć do poszkodowanych. Innowacyjność QR kodów Daimlera polega jednak na tym, że strażak nie będzie musiał dopasowywać samochodu biorącego udział w wypadku do specyfikacji aut umieszczonych w bibliotece.

Mimo oryginalności rozwiązania istnieje realne zagrożenie, iż do końca obecnego dziesięciolecia zostanie ono zastąpione przez kolejną nową technologię. Komisja Europejska dofinansowuje rozwój eCall czyli ogólnoeuropejskiego systemu szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych. Zgodnie z tą inicjatywą każdy samochód ma być wyposażony w urządzenie, które zadzwoni na numer alarmowy w przypadku poważnego wypadku i wyśle informacje dotyczące lokalizacji oraz szczegółów technicznych auta nawet wtedy, gdy kierowca będzie nieprzytomny. Testy systemu mają rozpocząć się w 2015 roku.