Większość amerykańskich handlowców prześciga się, by w czarny piątek – dzień rozpoczynający gorączkę świątecznych zakupów – ich sklepy były jak najdłużej otwarte, a oferowane promocje przyciągnęły jak najwięcej klientów. Okazuje się jednak, że nie wszystkim podoba się taka strategia. Sieć sklepów REI, zajmująca się sprzedażą ubrań i sprzętów outdoorowych, będzie zamknięta!

Pracownicy niektórych galerii handlowych muszą stawić się w pracy już wieczorem w Święto Dziękczynienia. Wszystko po to, żeby odpowiednio przygotować się na szturm klientów, którzy dzień później, czyli w czarny piątek, będą biegać po sklepach w pogoni za promocjami. W tym roku ich losu nie podzieli ponad 12 tysięcy pracowników sieci REI, którzy mają to szczęście, że dla spółki, w której są zatrudnieni, lepsze wyniki sprzedażowe nie są jedynym celem. Mimo ogromnego zainteresowania i wyraźnie wyższych przychodów osiąganych w czarny piątek, sklepy REI będą tego dnia zamknięte. Przewrotna idea, która przyświeca władzom sieci, polega na zachęceniu klientów do spędzenia czasu na świeżym powietrzu zamiast w centrach handlowych.

CEO spółki, Jerry Stritzke, przyznał, że choć w poprzednich latach czarny piątek był jednym z najbardziej dochodowych dni w roku i zamknięcie 143 sklepów będzie miało negatywny wpływ na wysokość przychodów, kampania na rzecz aktywnego i zdrowego wypoczynku jest spójna z wizerunkiem REI. Co więcej, Stritzke podejrzewa, że pomysł spodoba się nie tylko pracownikom, ale i klientom. REI jest spółką prywatną, dlatego władze nie muszą tłumaczyć akcjonariuszom, dlaczego rezygnują z pokaźnych dochodów. Natomiast dużą rolę w funkcjonowaniu sieci odgrywają klienci – klubowicze, którzy uiszczając jednorazową opłatę, gwarantują sobie coroczną dywidendę w wysokości około 10 proc. ich rocznych zakupów. Równocześnie, jak donosi CNN Money, klienci – klubowicze generują około 90 proc. obrotów.

Co ciekawe akcja będzie również dotyczyła internetowego sklepu REI, za pośrednictwem którego sieć sprzedaje około 20 proc. towarów. Co prawda w czarny piątek klienci będa mogli składać zamówienia, ale na stronie internetowej pojawi się baner zachęcający do odkrywania świata, a nie robienia zakupów.