Zakorkowane ulice to koszmar wielu kierowców, którzy tracą mnóstwo czasu między innymi na dojazd i powrót z pracy. Inteligentna sygnalizacja świetlna, ograniczenie ruchu samochodowego w centrum miast, lepsza komunikacja publiczna to tylko niektóre z typowych sposobów radzenia sobie z tłokiem na ulicach. Tymczasem w Tel Awiwie rusza przełomowy, pilotażowy projekt SkyTran, czyli „podniebnych taksówek”.

SkyTran to system specjalnych magnetycznych torów znajdujących się od 6 do 9 metrów nad ziemią, na których zawieszone są niewielkie wagoniki. Testowy system zostanie zainstalowany na terenie kampusu Israel Aerospace Industries, izraelskiego producenta samolotów cywilnych i wojskowych oraz pioniera w projektowaniu i budowie samolotów bezzałogowych. Początkowo na 275 metrowej trasie będzie poruszał się jeden czteroosobowy pojazd, który będzie rozwijał prędkość prawie 100 km na godzinę. Do poruszania wagoników system wykorzystuje technologię lewitacji magnetycznej, co oznacza, że kabinki rozpędzają się i unoszą dzięki elektromagnesom. Konstrukcja jest zbudowana ze stali i aluminium, a jej złożenie i instalacja zajmie zaledwie kilka dni. Rozważane jest również uruchomienie pilotażowego projektu na lotnisku Charlesa De Gaulle’a w Paryżu.

Zdaniem szefa SkyTrans, Jerry’ego Sandersa, transport napowietrzny jest tańszy i łatwiejszy w budowie niż kolej czy metro, a dodatkowo jest bardziej przyjazny dla środowiska. Porównanie kosztów wypada zdecydowanie na korzyść „podniebnych taksówek”. Wybudowanie jednego kilometra sieci metra kosztuje od około 100 milionów do 2 miliardów dolarów. Co więcej, eksploatacja systemów powierzchniowych pochłania duże zasoby energii i powoduje zwiększenie emisji dwutlenku węgla. Tymczasem kilometr instalacji SkyTran kosztuje około 8 milionów dolarów, a cena wagonika oscyluje pomiędzy 25 a 35 tysięcy dolarów. System zużywa tylko jedną trzecią energii zużywanej przez samochód hybrydowy. Ma to szczególne znaczenie dla krajów, gdzie system energetyczny nie jest stabilny.

Sanders przekonuje, że utworzenie sieci napowietrznego transportu masowego jest doskonałym rozwiązaniem dla wielu zatłoczonych miast. Jeżeli testy projektu wypadną pomyślnie, do 2018 roku spółka ma w planach budowę sieci w co najmniej trzech miastach w Izraelu i kilku miastach w Stanach Zjednoczonych. Na przykład władze Baltimore są do tego stopnia zainteresowane projektem, że SkyTrans ma nadzieję rozpocząć tam budowę instalacji już w przyszłym roku.