Niedawno pisaliśmy na naszym portalu o tym, jaki powinien być dobry szef. Teraz przyszedł czas na kilka wskazówek, czego unikają prawdziwi liderzy. Na łamach bloga Harvard Business Review swoimi spostrzeżeniami na ten temat dzielą się trenerki biznesu Amy Jen Su i Muriel Maignan Wilkins. Podkreślają przy tym, że jeśli ktoś chce doskonalić zdolności przywódcze, nie może skupiać się wyłącznie na wytycznych jak się zachowywać, ale także na tym, jakich postaw unikać. Powód jest prosty, ludzie dłużej pamiętają o złych doświadczeniach.

Na podstawie przeprowadzonych badań, autorki wskazują na trzy zachowania liderów, które najtrudniej jest zaakceptować ich współpracownikom.

Protekcjonalny ton i język ciała
Biorąc pod uwagę, iż na nasze oddziaływanie na innych w blisko 75, a według niektórych źródeł nawet w 90% składa się komunikacja niewerbalna, należy zwracać szczególną uwagę na przyjmowaną postawę oraz ton wypowiedzi. Lider powinien wystrzegać się opryskliwych, oceniających i protekcjonalnych komentarzy, a także marszczenia brwi, dziwacznych spojrzeń sugerujących niewiedzę rozmówcy, sztywności i sarkazmu. Każda z tych, zdawałoby się błahych kwestii, może znacznie pogorszyć relacje w grupie.

Przerywanie wypowiedzi i przesłuchiwanie
Jeśli szef nie daje pracownikom możliwości swobodnej wypowiedzi, ucina wszelkie dyskusje oraz przepytuje podwładnych na temat niedopracowanych jeszcze projektów, trudno o bezpieczną i miłą atmosferę pracy. Konwersacje tego typu nie przyczyniają się również do wzrostu innowacyjności i nie zachęcają personelu do dzielenia się pomysłami. Natomiast prawdziwy lider inwestuje czas w bycie partnerem, a w szczególności we współtworzenie.

Niespójność i niezgodność zachowań
Skrajnie różne zachowania lidera zniechęcają do niego pracowników. Zwłaszcza wtedy, gdy jest niezwykle miły dla klientów, a personelowi okazuje brak szacunku. Niekonsekwencja i niezgodność w podejściu do różnych grup zainteresowanych sprawiają, że obniża się wiarygodność przełożonego. Co więcej, tego typu zachowania pamięta się szczególnie długo.

Pełna lista wskazówek, czego nie należy robić jest obszerna i zawiera ok. 1000 pozycji. Oczywiście można dyskutować z ich prawdziwością, zasadnością, a nawet aplikacyjnością, jednak z pewnością należy je rozważyć. Pamiętając przy tym, że w miejscu pracy liderem wcale nie musi być szef.