Negocjowanie podwyżki z szefem albo wynagrodzenia podczas rozmowy kwalifikacyjnej to prawdziwa sztuka. Od powodzenia rozmów dużo zależy, zaś popełnione w ich trakcie błędy mogą dużo kosztować. Serwis CNBC przygotował poradnik, co zrobić, aby osiągnąć sukces w negocjacjach finansowych.

Z badań przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych przez Glassdoor wynika, że 60 proc. kandydatów nie negocjuje warunków finansowych z przyszłym pracodawcą, godząc się na zaproponowaną przez niego stawkę. Tymczasem różnica pomiędzy pierwszą ofertą a wysokością wynagrodzenia ostatecznie ustaloną w rozmowie może sumować się do kilku tysięcy dolarów rocznie. David Fletcher, dyrektor działu rozwoju kariery w American University’s School of International Service, podkreśla, że problem dotyczy szczególnie młodych ludzi, rozpoczynających karierę zawodową. W ich przypadku straty w perspektywie kilkudziesięciu lat przekroczą setki tysięcy dolarów.

Najistotniejszą zasadą udanych negocjacji finansowych jest formułowanie realistycznych oczekiwań. Z jednej strony muszą być one adekwatne do posiadanej wiedzy i umiejętności, a z drugiej do stanowiska i branży. Fletcher przekonuje, że najczęściej rozsądnym krokiem jest zaproponowanie wynagrodzenia o 10 proc. wyższego od zaoferowanego. Warto również być elastycznym i to nie tylko w kwestii wysokości pensji, ale również innych warunków pracy. Być może dodatkowy urlop czy płatne studia zrekompensują nieco niższe wynagrodzenie zasadnicze.

Fletcher przestrzega, aby nie odbierać negocjacji zbyt osobiście. Nie są one bowiem odzwierciedleniem wartości kandydata, lecz przydatności – w oczach pracodawcy – zlecanej pracy. Na koniec warto się zastanowić nad sposobem prowadzenia rozmów. Wszak jeśli zakończą się one sukcesem, zasiadający po drugiej stronie stołu przedstawiciele firmy już niebawem mogą stać się kolegami z pracy.