Każdego roku publikacje zestawień najcenniejszych marek świata budzą wiele emocji. Pierwsza dziesiątka tegorocznego rankingu opublikowanego przez BrandZ jest jak zawsze zdominowana przez marki z amerykańskim rodowodem. Na uwagę zasługuje jednak fakt, iż wdarła się do niej również chińska firma Tencent, specjalizująca się w internetowych grach, aplikacjach czy płatnościach online. Jej kapitalizację rynkową szacuje się obecnie na 330 mld dolarów. Pozwoliło to na zajęcie 8 miejsca w zestawieniu.

A oto pozostałe najcenniejsze marki z pierwszej dziesiątki rankingu, które opisano na łamach portalu CNN Money.

Pozycja 1 – Google
W ciągu ostatnich 11 lat ten internetowy gigant zajmował pierwsze miejsce w rankingu aż 7 razy. Wartość marki szacuje się na ponad 245 mld dolarów czyli o 7% więcej, niż rok temu. Swoją pozycję Google zawdzięcza wszechstronności – z firmy skupionej na wyszukiwarce przekształcił się w organizację związaną z innowacyjnymi badaniami, samochodami i usługami online, takimi jak Google Drive, Google Docs i Google Maps. Dodatkowo Google jest zaliczane do najlepszych pracodawców na świecie.

Pozycja 2 – Apple
Wartość marki wzrosła od ubiegłego roku o 3% do poziomu 235 miliardów dolarów. Jednak biorąc pod uwagę, iż 2 lata temu brylowała na szczycie zestawienia, wynik ten nie jest do końca satysfakcjonujący. Zdaniem specjalistów z BrandZ, szybkość innowacji Apple jest postrzegana jako nie tak dynamiczna, jak w przypadku Google czy Amazona. W przyszłości może to przełożyć się na obniżenie wartości marki.

Pozycja 3 – Microsoft
Microsoft odnotował 5% wzrost wyceny marki, której wartość szacuje się obecnie na 143 mld dolarów. Wszystko dzięki Microsoft Cloud i usługom dla biznesu, które poprawiły wizerunek firmy w oczach konsumentów. Z wyników przedsiębiorstwa zadowoleni są również inwestorzy.

Pozycja 4 – Amazon
W ciągu ostatnich lat wartość marki wzrosła o 41% do poziomu 139 miliardów dolarów. Firma realizuje prostą strategię – gdziekolwiek idą konsumenci, ona podąża za nimi. Gigant handlu online oferuje obecnie szeroki zakres usług – od zakupów online, dostaw artykułów spożywczych, przez cloud computing i rozrywkę. Rozwija również usługi oparte na sztucznej inteligencji oraz osobistego asystenta cyfrowego, Alexa. Od początku roku ceny akcji firmy wzrosły o 34%.

Pozycja 5 – Facebook
Dominator na rynku mediów społecznościowych od wielu lat osiąga dobre wyniki z działalności, pomimo różnych skandali dotyczących tzw. fake newsów czy publikacji na jego łamach kontrowersyjnych treści. Użytkownicy uważają portal za przyjazny i pomocny, co przekłada się na zwiększone zainteresowanie reklamodawców. Efekt? Wartość marki szacuje się na 130 mld dolarów, czyli o 27% więcej niż rok temu.

Pozycja 6 – AT&T
Gigant telekomunikacyjny pojawia się w zestawieniu od 7 ostatnich lat, a w ciągu tego czasu wartość marki wzrosła o 65%. Obecnie wycenia się ją na 115 mld dolarów. Nie bez znaczenia jest fakt, iż firma bardzo mocno angażuje się w komunikację z konsumentami.

Pozycja 7 – Visa
Amerykańska firma rozpoznawalna na całym świecie odnotowała w minionym roku 10% wzrost wartości marki, do poziomu 111 mld dolarów. Bez wątpienia wpłynęło na to rozpoczęcie współpracy z Costco, gigantem sprzedaży hurtowej, którego klienci otrzymują obecnie firmowe karty kredytowe Visa, a nie American Express jak jeszcze rok temu.

Pozycja 8 – Tencent
Marka zawdzięcza swoją silną pozycję na rynku chińskim przede wszystkim platformie WeChat, która jest wykorzystywana zarówno do wysyłania wiadomości, jak i rezerwowania sesji karaoke. Dzięki olbrzymiej popularności WeChat firma wdarła się po raz pierwszy w historii do Top 10 zestawienia, odnotowując wzrost wartości marki o 27% do poziomu 108 mld dolarów. Co ważne, Tencent zapowiada globalną ekspansję.

Pozycja 9 – IBM
Wartość marki wzrosła o 18% w porównaniu do ubiegłego roku i jest wyceniana na 102 mld dolarów. Twarzą (i bohaterem) transformacji IBM został superkomputer Watson. To system potrafiący analizować ogromne zbiory danych, a do tego rozumiejący pytania zadawane przez ludzi w tzw. naturalny sposób i udzielający odpowiedzi na tych samych zasadach.

Pozycja 10 – McDonald’s
Fast foodowy hegemon to jedyna marka w zestawieniu, która nie jest związana z nowymi technologiami. Dobre wyniki firma zawdzięcza wprowadzeniu do swojego menu zdrowszych pozycji oraz oferowaniu większej ilości potraw inspirowanych lokalną kuchnią.