Po emisji w chińskiej telewizji publicznej materiału na temat problemów z utrzymaniem jakości produktów żywnościowych McDonald’s i Carrefour przepraszają chińskich konsumentów. Reakcja sieci McDonald’s i Carrefour na zarzuty, mimo braku dowodów na powszechne występowanie problemów, pokazuje, z jak dużą presją ze strony miejscowych instytucji muszą radzić sobie zachodni inwestorzy.

W programie publicznej CCTV przedstawiono informacje o sprzedaży w jednej z restauracji McDonald’s zbyt długo przechowywanych po przygotowaniu produktów (skrzydełka kurczaka sprzedawane po 1 h. 24 min od usmażenia przy wewnętrznej normie 30 min.). Z zarzutami sprzedaży przeterminowanych produktów spotkał się również Carrefour. Emisja materiału nastąpiła 15 marca, czyli w Ogólnoświatowy Dzień Praw Konsumentów. W kontekście problemów z zatrutą żywnością na rynku chińskim, które pojawiały się w ostatnim okresie, sprawa mogła przybrać niepożądany z punktu widzenia wizerunku obu firm obrót.

Eksperci rynku wskazują, że Ogólnoświatowy Dzień Praw Konsumentów jest od lat okazją dla chińskiej telewizji do nagłaśniania wpadek dużych producentów. Ma to na celu podnoszenie świadomości konsumenckiej w społeczeństwie chińskim, które ma na tym polu wiele do nadrobienia. Niestety dla zagranicznych inwestorów, chińskie media szczególnie upodobały sobie piętnować nawet najmniejsze uchybienia w ich działalności. We wcześniejszych latach przekonały się o tym między innymi Hewlett Packard i południowo-koreański producent opon Kumho Tires. Szczególnie ucierpiała ta firma koreańska, która musiała wymienić ponad 75 tys. opon.

Nauczeni tymi doświadczeniami Carrefour i McDonald’s zdecydowały się podjąć natychmiastową reakcję. Poza sformułowaniem przeprosin i podkreśleniem incydentalności nagłośnionych przypadków, w obu firmach zapowiedziano większy nacisk na odpowiednie przeszkolenie personelu oraz współpracę z lokalnymi służbami kontrolującymi. Państwo Środka to zbyt duży rynek, żeby bagatelizować nawet najmniejsze zastrzeżenia miejscowych instytucji.

Źródło: wsj.com