Przygotowanie atrakcyjnej kampanii marketingowej, która z jednej strony zachęci klientów do zakupów, a z drugiej nie wywoła niczyjego oburzenia ani nikogo nie urazi, wcale nie jest prostym zadaniem. Niedawno przekonał się o tym gigant kosmetyczny L’Oreal Paris, który został posądzony o wykorzystanie w przekazie reklamowym stereotypu dotyczącego nauki matematyki. Na szczęście, dzięki szybkiej reakcji, spółka uniknęła społecznej dezaprobaty.

Problem spowodowała reklama opublikowana przez L’Oreal Paris, w której brytyjska aktorka Dame Helen Mirren podpisywała się pod słowami: „Wiek to tylko liczba. A matematyka nigdy nie była moją domeną”. Hasło zwróciło uwagę organizacji National Numeracy, której celem jest zmiana negatywnych postaw zarówno dorosłych, jak i dzieci wobec matematyki. Zdaniem Mike Ellicock, szefowej organizacji, przemycanie uwag na temat słabych umiejętności matematycznych jest bardzo szkodliwe i sprzyja utrzymaniu negatywnych stereotypów, szczególnie u dziewczynek i kobiet, związanych z brakiem zdolności poprawnego liczenia i myślenia analitycznego.

L’Oreal Paris bardzo szybko odniósł się do krytyki, dziękując organizacji za czujność. Stojąca na czele brytyjskiego oddziału L’Oreal Paris Elen Macaskil przekonuje, że gra słów miała odnosić się do procesu starzenia i jej interpretacja w kontekście negatywnych postaw wobec matematyki była całkowicie niezamierzona. Macaskil podkreśla także, że L’Oreal jest zaangażowany w działania na rzecz promowania nauk ścisłych wśród kobiet, między innymi poprzez program „For Women In Science”. Jednocześnie zaznaczyła, że wrażenia klientów są dla spółki bardzo ważne, dlatego od razu zdecydowano się na zmianę przekazu reklamowego.

Organizacja National Numeracy, według której kampanie skierowane do kobiet nie powinny utrwalać mitu, że płeć piękna nie jest stworzona do matematyki, doceniła szybką interwencję L’Oreal Paris, podkreślając, że rzadko kiedy spółki reagują w ten sposób. Szczęśliwie dla kosmetycznego giganta, matematyczne nieporozumienie szybko się wyjaśniło.