Na początek mała zagadka: które z opon samochodowych – brytyjskiej spółki produkującej pod marką Dunlop czy spółki Michelin posiadającej swoją siedzibę niedaleko Lyonu – są bardziej francuskie? Odpowiedź na pozór wydaje się oczywista, a jednak… Dunlop, którego większość akcji jest w rękach Goodyeara, produkuje wszystkie opony na rynek europejskie w Montlucon – małej francuskiej miejscowości, podczas gdy Michelin przeniósł swoją produkcję do Hiszpanii i Serbii.

Według francuskiego magazynu Le Monde, czasem trudno zadecydować, komu etykieta « Made in France » należy się bardziej: czy krajowym spółkom, których fabryki zlokalizowane są poza francuskim Heksagonem, czy spółkom zagranicznym, których zakłady działają na terenie Francji. Na szczególne skomplikowane rozterki narażeni są francuscy klienci – patrioci, którzy muszą zadecydować na przykład o wyborze samochodu. Często decydują się oni na zakup Toyoty Yaris produkowanej na północy Francji w Onaing czy Toyoty Smart wytwarzanej w Hambach zamiast przywożonego ze słowackiej Trnavy Peugeota 208 lub Renault Twingo ze słoweńskiego Novo Mesto.

Francja jest atrakcyjnym miejscem dla prowadzenia działalności produkcyjnej głównie dzięki dobrze rozbudowanej sieci komunikacyjnej umożliwiającej łatwy transport do krajów Unii Europejskiej i basenu Morza Śródziemnego oraz na północ Afryki. Kolejnym argumentem przekonującym zagranicznych inwestorów do lokowania fabryk we Francji jest wysokość kosztów energii elektrycznej, który jest o niemal 30% niższy od średniego kosztu europejskiego. Le Monde powołuje się także na dane OECD, według których Francja jest jednym z najbardziej produktywnych krajów, a dobór odpowiednio wykształconej kadry nie przysparza problemów. Z drugiej strony przedsiębiorców mogą zniechęcać wysokie koszty pracy czy skomplikowany system prawny. Decyzja o lokalizacji fabryk najczęściej wynika ze szczegółowych kalkulacji z uwzględnieniem specyfiki produkcji.

Obecnie przekraczanie granic w biznesie jest powszechne i choć przepisy określają, kiedy produkt może być oznaczony etykietą « Made in France », nie zawsze jest to zgodne z intuicją. Pewnie niewiele osób wie, że włoska firma Ferrero produkuje Nutellę w Villers-Ecalles na północy Francji, a amerykański Tupperware wytwarza większość swoich plastikowych pudełeczek w Joue-les-Tours w centralnej Francji, a przykłady – nie tylko z okolic Paryża – można mnożyć.