Niby wszyscy wiemy, że żyjemy w jednej globalnej wiosce, a wydarzenia na świecie bardzo szybko mogą przełożyć się na nasze codzienne życie tutaj w Polsce. Co innego jednak mieć taką świadomość, a co innego doświadczyć tego na własnej skórze. Niestety, tym razem wydarzenia związane z Brexitem i osłabieniem się brytyjskiej waluty, dotknęły bezpośrednio ponad 250 pracowników krakowskiego biura firmy Lowcost Holidays.

Lowcost Holidays to hiszpański tour operator z siedzibą w Mallorce na Balearach. Pomimo swego hiszpańskiego rodowodu firma operowała głównie na terenie Wielkiej Brytanii, Skandynawii i Polski. Klientami firmy byli turyści, którzy za jej pośrednictwem dokonywali rezerwacji samolotów i pokoi hotelowych. W ubiegły piątek Lowcost Holidays bez uprzedzenia z godziny na godzinę zaprzestało działalności, zamykając swoje biura m.in. w Krakowie, gdzie pracę straciło ponad 250 osób. W Wielkiej Brytanii w podobnej sytuacji znalazło się 120 pracowników. W chwili upadku firmy za granicami na wakacjach przebywało 27 tysięcy jej klientów, a kolejne 110 tysięcy posiadało już zarezerwowane za jej pośrednictwem loty i hotele.

Jak się okazało, właśnie w piątek szefostwo Lowcost Holidays wystąpiło o wprowadzenie w firmie zarządu komisarycznego, przyznając w ten sposób, że firma nie jest zdolna do dalszej działalności. Zarząd komisaryczny jest sprawowany przez dwie kancelarie prawnicze tj. Smith & Williamson i CMB Partners. Przyczyną kłopotów firmy były zawirowania związane ze skutkami Brexitu i gwałtownym osłabieniem się brytyjskiego funta. Swoje zrobiło także zagrożenie terrorystyczne, przez co wielu klientów zrezygnowało w tym roku z jakichkolwiek wyjazdów zagranicznych. Jak mówi jeden z ekspertów cyt. „tego rodzaju tour operatorzy działają na bardzo trudnym rynku, przy bardzo niskich marżach. Nawet najmniejsza zmiana warunków zewnętrznych może być przyczyną dużych kłopotów i bankructwa”.

Z pierwszych informacji, które udało się zebrać dziennikarzom BBC wynika, że osoby, które już przebywają na wakacjach nie powinny mieć kłopotów z powrotem do swoich krajów. Inaczej wygląda sytuacja osób, które zarezerwowały swoje pobyty, a jeszcze nie wyjechały. One muszą się upewnić, że wszystkie opłaty zostały dokonane i posiadają ważne rezerwacje lotnicze i hotelowe. Ponad 60% wszystkich klientów Lowcost Holidays stanowili obywatele Wielkiej Brytanii.