Sieci sprzedaży bezpośredniej w Polsce swój rozkwit przeżywały w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Masowo powstawały wtedy różnego rodzaju firmy, które oferowały spore zarobki tym, którzy wykażą się talentem w zakresie sprzedaży, a przy okazji zwerbują kolejnych sprzedawców.

Wiele z tych firm okazało się sprytnie pomyślanymi oszukańczymi piramidami, ale to nie oznacza, że ten rodzaj działalności musi wiązać się z nielegalnym procederem. Niektóre z tak zorganizowanych firm działają bowiem lepiej lub gorzej do dzisiaj, i choć mogą wobec nich być wysuwane różnego rodzaju zarzuty, to jednak funkcjonują one zgodnie z prawem.

Jedną z najbardziej znanych sieci sprzedaży bezpośredniej jest Herbalife, która zajmuje się rozprowadzaniem suplementów diety i różnego rodzaju produktów ziołowych. Firma ta jakiś czas temu znalazła się na celowniku amerykańskiej Federalnej Komisji Handlu (FTC), która sprawdzała, czy Herbalife to klasyczna piramida finansowa, która funkcjonuje jedynie dzięki przyciąganiu nowych członków (nowych sprzedawców). Jednym z zagorzałych przeciwników Herbalife był inwestor Bill Ackman, który publicznie oskarżał firmę o to, że wprowadza w błąd swoich pracowników co do wysokości spodziewanych zarobków. Dodatkowo, struktura firmy i fakt, że pracownicy czerpali głównie dochody nie ze sprzedaży oferowanych produktów, ale z tytułu rekrutacji nowych członków, miały wskazywać na to, że jest to klasyczna piramida finansowa. Po długotrwałym śledztwie FTC stwierdziła, że w Herbalife występują pewne nieprawidłowości i nałożyła na firmę grzywnę w wysokości 200 milionów dolarów. Jednocześnie nie znaleziono podstaw, aby oficjalnie zakwalifikować Herbalife jako piramidą finansową. Kontrola FTC potwierdziła, że zbyt mała część zarobków pracowników pochodzi z tytułu sprzedaży produktów i nakazano to zmienić. Potwierdzono także, że jedynie niewielki odsetek sprzedawców osiąga obiecywane dochody (pomiędzy 500 a 1500 dolarów miesięcznie), a wielu z nich nawet ponosi straty. W tym względzie zobowiązano firmę do większej przejrzystości i do jasnego określenia wysokości zarobków swojego personelu.

Po ogłoszeniu wyników śledztwa FTC, akce Herbalife wzrosy aż o 18%. Wygląda na to, że inwestorzy wierzą w bieznesowy sukces modelu sprzedaży bezpośredniej.