Coraz więcej naszych artykułów dotyczy fuzji i przejęć rynkowych. Tego typu zdarzenia są immanentną cechą gospodarki rynkowej i świadczą jedynie o prawidłowo działających mechanizmach wolnorynkowych. Prawdą jest także to, że ilość fuzji i przejęć rośnie wprost proporcjonalnie do pogarszających się nastrojów rynkowych i ogólnej sytuacji gospodarczej. Trudne czasy sprzyjają bowiem konsolidacji podmiotów w różnych branżach, a to z racji większej ilości firm przeżywających kłopoty finansowe.

Australijski gigant z branży handlowej, koncern Wesfarmers ogłosił właśnie plany zakupu brytyjskiej sieci marketów Homebase specjalizującej się w sprzedaży artykułów budowlanych i wyposażenia wnętrz. Homebase, która jest drugą największą tego typu siecią w Wielkiej Brytanii i Irlandii należącą obecnie do Home Retail Group, zostanie sprzedana za 485,2 miliona dolarów. Kilka miesięcy temu Wesfarmers przejęło również australijskiego potentata z tej samej branży, sieć Bunnings i obecnie zamierza podbijać brytyjski rynek właśnie pod marką Bunnings, ale w oparciu o markety Homebase. Cała operacja zmiany marki i szyldu handlowego będzie kosztować dodatkowe 350 milionów dolarów i według planu ma się zakończyć do kwietnia br. Jednym z jej kluczowych etapów będzie uzyskanie zgody udziałowców Home Retail Group.

Jak powiedział John Gillam–dyrektor zarządzający Bunnings cyt. “planowane przejęcie stanowi niebywałą okazję do wejścia na lukratywny brytyjski rynek materiałów budowlanych i wykończeniowych. Jest on wart rocznie 38 miliardów funtów, a Homebase posiada świetnie rozmieszczoną sieć swoich marketów wraz z zapleczem logistycznym. To daje nam gwarancję sukcesu”. Jak dodał Gillam cyt. “naszym celem jest zbudowanie w ciągu trzech do pięciu lat silnej marki, a chcemy to osiągnąć poprzez zaoferowanie brytyjskim klientom unikalnych rozwiązań w zakresie materiałów i usług wykończeniowych, które odniosły sukces w Australii”.

Do sprawy odniósł się także zarząd Home Retail Gropu, który ustami swojego szefa Johna Coombe’a potwierdził fakt zawarcia umowy sprzedaży Homebase. Co ciekawe, sama Home Retail Group jest obiektem zakusów ze strony sieci handlowej Sainsbury’s, która jest zainteresowana nabyciem flagowej marki Argos. Pierwsza oferta z listopada 2015 roku została odrzucona przez Home Retail Group, ale z pewnością nie zniechęci to szefostwa Sainsbury’s przed kolejnymi próbami.