Brytyjski gigant handlu detalicznego rezygnuje z sieci Fresh & Easy działającej na rynku amerykańskim. Zarządzający Tesco zawarli umowę z Yucaipa Companies, na mocy której właściciela zmieni 150 z około 200 sklepów należących do przedsiębiorstwa. Porozumienie zakłada, że 4 tys. aktualnych pracowników sieci zostanie oddelegowanych do pracy w firmie nabywcy. Trzeci co do wielkości detalista na świecie przyznaje się tym samym do porażki na rynku Stanów Zjednoczonych.

Wartość umowy opiewa na 150 mln funtów, jednak nie oznacza to, iż Tesco zarobi na całym przedsięwzięciu. Pieniądzę zostaną bowiem przeznaczone na pokrycie zobowiązań Fresh & Easy oraz kosztów likwidacji nie wykupionych placówek. Przedstawiciel brytyjskiej sieci nie sprecyzował, które sklepy przejdą na własność Yucaipa, należy natomiast domniemywać, że pozostałe 50 zostanie zamkniętych. Na mocy umowy Tesco pożyczy dodatkowo nabywcy 80 mln funtów.

Sieć Fresh & Easy działała w Kalifornii, Nevadzie i Arizonie. Od samego początku, czyli od 2007 r., sklepy generowały straty. Zdaniem analityków projekt skazany był na porażkę, głównie ze względu na dużą i silną konkurencję w postaci Wal-Martu. W wydanym oświadczeniu przedstawiciel sieci oświadczył, że podjęty krok to „uporządkowane i efektywne wyjście z rynku, chroniące 4 tys. miejsc pracy”.

Istnieje jednak szansa, że Tesco zacznie zarabiać na placówkach po ich sprzedaży. W umowie zapisano bowiem punkt, zgodnie z którym w przypadku powodzenia w rozkręcaniu biznesu przez nowego nabywcę, brytyjska sieć może kupić udziały we Fresh & Easy. Yucaipa to prywatna firma z siedzibą w Los Angeles, skupiająca się na działalności w branżach handlu detalicznego (supermarkety) i restauracyjnej.