Jak donosi The Guardian, Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego (ang. International Air Transport Association, IATA) zapowiada, że w 2016 roku zyski branży lotniczej wzrosną o 12 procent. Oznacza to, że linie lotnicze, spośród których wiele było do tej pory dotowanych i wspieranych między innymi przez rządy, pracują na swoją rentowności.

Podczas dorocznej konferencji IATA, która odbyła się na początku czerwca w Dublinie, organizacja podała, że wzrost zysków linii lotniczych jest możliwy do zaobserwowania już od pięciu lat. W ubiegłym roku zyski wyniosły niemal 40 miliardów dolarów, zaś teraz specjaliści prognozują ich ponad dziesięcioprocentowy wzrost. Oczywiście nie oznacza to poprawy wyników wszystkich linii lotniczych, lecz ogólną tendencję widoczną w branży. Wyraźne są nie tylko różnice pomiędzy rezultatami poszczególnych przewoźników, ale także pomiędzy kontynentami. Podczas gdy w 2015 roku zyski wygenerowane w Ameryce Północnej stanowiły ponad połowę całkowitej kwoty, zyski europejskich linii lotniczych wyniosły zaledwie 7,5 miliarda dolarów. Główną przyczyną braku znaczącego wzrostu na Starym Kontynencie jest spadek popytu, wywołany obawami przed atakami terrorystycznymi.

Tony Tyler, szef IATA przyznał, że duże znaczenie dla zyskowności linii lotniczych mają niższe ceny paliw. Równocześnie Tyler uważa, że świetne wyniki są rezultatem ciężkiej pracy przewoźników. Szef IATA podkreślił, że współczynniki obciążenia osiągają maksymalne wartości, a współpraca nawiązywana w różnej formie pomiędzy liniami lotniczymi zdecydowanie poprawia ich efektywność. Jego zdaniem usługi świadczone klientom stoją na wysokim poziomie, a dodatkowo działalność wielu linii lotniczych powoli przynosi wymierne korzyści akcjonariuszom.

Tymczasem przed budynkiem, gdzie odbywała się konferencja pikietowali pracownicy lotnisk ze Stanów Zjednoczonych, Niemiec, Holandii i Szwecji. W poszukiwaniu oszczędności linie lotnicze dążą do redukcji kosztów pracy, w tym wynagrodzeń pracowników obsługi naziemnej. W zeszłym roku, mimo wzrostu zysków, ich wartość spadła o ponad 5 procent.