W ostatnich dniach media społecznościowe żyją dyskusją na temat… kolorów pewnej sukienki. Jedna z użytkowniczek platformy mikroblogowej Tumblr zwróciła się do internautów z prośbą o rozstrzygnięcie sporu, który toczyła z koleżanką, czy sukienka na zamieszczonym przez nią zdjęciu jest niebiesko‑czarna czy biało‑złota. Wielu może zdziwić fakt, że uzyskane odpowiedzi są różne. Zdziwienie – tym razem producentów – budzi także gwałtowny wzrost sprzedaży sukienki.

Swiked, użytkowniczka Tumblr, umieściła na swoim profilu zdjęcie sukienki, prosząc o opisanie jej koloru. Z pozoru banalne pytanie wywołało burzę pod hasłem #TheDress, w którą zaangażowały się rzesze internautów z celebrytami na czele. Jedni są przekonani, że sukienka jest niebieska w czarne pasy, zaś inni uparcie twierdzą, że widzą białą kreację ze złotymi elementami. Z głosowania przeprowadzonego przez serwis CNN wynika, że 28 proc. respondentów opowiada się za pierwszą opcją, zaś pozostałe 72 proc. za drugą. Problem stał się na tyle ważki, że z pomocą internautom pospieszyli naukowcy, tłumacząc, że różnice w postrzeganiu kolorów wynikają z przystosowanie się mózgu do zmiennego natężenia oświetlenia, wpływającego na zabarwienie dziennego światła, które może być w różnym stopniu nasycone czerwienią lub błękitem.

Chociaż internauci nie mogą dojść do porozumienia, Michelle Bastock, szefowa działu mody małej brytyjskiej spółki Roman, która wyprodukowała sukienkę, jednoznacznie stwierdza, że kreacja ze zdjęcia jest niebiesko-czarna. Równocześnie Bastock pochwaliła się, że z powodu kontrowersji związanych z kolorem, ruch na stronie internetowej spółki znacznie wzrósł. Roman szybko zareagował na zaistniałe w sieci zamieszanie i już na stronie startowej klienci mogą odnaleźć informacje o robiącej furorę kreacji, za której zakup należy zapłacić 50 funtów. Spółka zapewnia, że wciąż ma spory zapas sukienki, mimo, że jej sprzedaż wzrosła o 347 proc.!

Roman oferuje odzież w 132 sklepach na terenie Wielkiej Brytanii, a tempo rozwoju spółki jest godne podziwu, gdyż co tydzień otwiera nowy butik. Mimo, że przedsiębiorstwo jest niewielkie, doskonale potrafi wykorzystać sytuację na rynku. Na dowód tego, podczas rozmowy z CNN, Bastock zadeklarowała, że z uwagi na duże zainteresowanie biało‑złotą wersją sukienki, znajdzie się ona w ofercie spółki w przeciągu najbliższych sześciu miesięcy.