Airbus może chyba wreszcie odetchnąć trochę swobodniejszą piersią. W dobie ostrej konkurencji na rynku lotniczym, zdobycie jakiegokolwiek zamówienia to powód do dużej radości. A jeżeli jeszcze jest to zamówienie aż na…234 maszyny, to podstawy do odtrąbienia sukcesu rzeczywiście są solidne.

Właśnie tak duże zamówienie, warte 24 miliardy dolarów zostało złożone przez indonezyjską linię lotniczą Lion Star. Ilość zamówionych maszyn jest o 4 większa niż największe zamówienie w branży lotniczej złożone w ubiegłym roku. Co ciekawe wspomniane ubiegłoroczne zamówienie, które trafiło do Boeinga, zostało złożone przez…tą samą indonezyjską linię lotniczą.

Zamówione maszyny, z których wszystkie należą do rodziny Airbusów A320 zostaną wyprodukowane w zakładach Airbusa we Francji. Pomoże to w utrzymaniu przez najbliższych 10 lat przynajmniej 5‒ciu tysięcy miejsc pracy, co dla Francji zmagającej się z 10% bezrobociem ma niebagatelne znaczenie.

Swojemu zadowoleniu z podpisanego kontraktu dał wyraz prezydent Francji Francois Hollande, który stwierdził, że kontrakt będzie znakomitym oknem wystawowym dla francuskiego przemysłu w Azji i na świecie. Francuski prezydent dodał, iż cyt.” Airbus jest naszą narodową i europejską dumą i jednym z filarów francuskiej gospodarki”.

Linie lotnicze Lion Star spodziewają się pierwszych egzemplarzy zamówionych samolotów w 2014 roku. Po realizacji obu kontraktów (ubiegłorocznego z Boeingiem i tegorocznego z Airbusem) indonezyjski przewoźnik awansuje do pierwszej dziesiątki linii lotniczych na świecie pod względem liczebności floty. Już obecnie bowiem użytkuje 92 Boeingi, a docelowo będzie miał ponad 500 maszyn.

Linie Lion Star mają obecnie 45% udziału w lokalnym rynku lotniczym. Ich samoloty operują głównie na trasach krajowych, ale także latają np. na Bliski Wschód. Potencjał rynku lotniczego w Indonezji jest ogromny, gdyż to wyspiarskie państwo (ponad 6 tysięcy zamieszkałych wysp) jest rozrzucone na ogromnym obszarze, a liczy blisko 250 milionów obywateli. Transport lotniczy jest w takich warunkach pierwszą opcją wyboru. Przewidywania mówią, że rocznie rynek lotniczy w Indonezji będzie rósł o 20%, podczas gdy tempo rozwoju całej gospodarki to 6%.

Nowe kontrakty pomogą także z pewnością linii Lion Star w ekspansji na rynki międzynarodowe. Jak dotąd bowiem linia ta znajduje się na „czarnej liście” przewoźników UE oraz w USA ze względu na niskie standardy bezpieczeństwa. Oznacza to, że samoloty tej linii nie mogą obsługiwać rejsów do tych rejonów świata. Zakup zarówno amerykańskich jak i europejskich maszyn z pewnością może pomóc w uchyleniu tego zakazu.