Koniec roku szkolnego to czas podsumowania umiejętności i wiedzy zdobytych przez dzieci. Jest to również moment, kiedy rodzice powinni zastanowić się, czego zdołali nauczyć swoje pociechy w ciągu minionych dziesięciu miesięcy. Z odpowiedzią na to pytanie na pewno nie będzie miał problemu pewnie tata z Nowego Jorku, który uczy swoich synów jak właściwie gospodarować pieniędzmi.

Nagranie, które ukazało się facebookowym koncie Humans of New York, przedstawiające ojca wraz z dwójką dzieci opowiadających o dysponowaniu swoim kieszonkowym, podbiło Internet. W krótkim czasie wpis został polubiony przez 700 tysięcy użytkowników popularnego portalu społecznościowego, zaś blisko 80 tysięcy osób udostępnił nagranie na swoich kontach. Internautów urzekł sposób, w jaki chłopcy zarządzają swoimi pieniędzmi. Jeden z nich wyjaśnia, że każdego miesiąca otrzymuje kieszonkowe w wysokości jednego dolara i musi zadecydować, jak go wykorzysta. Może go wydać, odłożyć w formie oszczędności, podarować ubogim albo zainwestować. Jeśli zdecyduje się na ostatnią opcję, przekazuje pieniądze rodzicom, którzy pod koniec miesiąca wypłacają mu dodatkowe dwa centy. Chłopiec chwali się, że jego inwestycje przekraczają 10 dolarów. Zdradził również, że kiedyś miał więcej pieniędzy, ale dwa razy wydał je kupując żywność dla biednych.

Internauci są zachwyceni sposobem, w jaki chłopcy są uczeni gospodarności. Nowojorski tata zyskał również uznanie użytkowników sieci ze względu na aspekt charytatywny jego przekazu. Synowie nie tylko wiedzą jak oszczędzać i inwestować, ale również jak się dzielić. Warto zwrócić uwagę, że przekazana przez ojca wiedza jest tym cenniejsza, że rodzice i bliscy wciąż odgrywają kluczową rolę w ekonomicznej edukacji dzieci. Z zeszłorocznej ankiety opracowanej przez CNN Money/E*Trade a przeprowadzonej wśród inwestorów wynika, że 36 proc. z nich uczyło się lokowania pieniędzy właśnie od najbliższych krewnych i zaufanych przyjaciół. Poza serwisami internetowymi i innymi narzędziami online, to najpopularniejsze źródło wiedzy.

Podobne wnioski można wysnuć z szóstej edycji badania dotyczącego świadomości i dojrzałości ekonomicznej dzieci oraz młodzieży przeprowadzonego wśród uczestników programów pozaszkolnej edukacji ekonomicznej – Ekonomicznego Uniwersytetu Dziecięcego i Akademii Młodego Ekonomisty – organizowanych przez Fundację Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych. Dla blisko połowy młodszych i prawie 60 proc. starszych respondentów rozmowy z rodzicami są poza pozaszkolnymi zajęciami najważniejszym źródłem wiedzy ekonomicznej. Nie da się ukryć, że to ogromne wyzwanie dla rodziców!