Biurko stanowi centrum pracy w przypadku wielu zawodów. Zdaniem ekspertów, sposób jego uporządkowania ma istotny wpływ na poziom produktywności osoby, która za nim zasiada. Lisa Zaslow, na którą powołuje się CNN Money, przywołuje wyniki ankiety, sugerujące, że bałagan na biurku powoduje stratę średnio godziny dziennie. Warto więc zawalczyć o właściwą organizację przestrzeni do pracy.

Dążąc do zwiększenia efektywności, należy przede wszystkim zacząć od optymalnego ustawienia niezbędnych przedmiotów. Jeśli komputer jest podstawowym narzędziem pracy, monitor powinien być ustawiony na wprost krzesła, na wysokości oczu. Inne, często używane przedmioty, takie jak telefon czy notatnik, należy ułożyć po stronie dominującej ręki, co ułatwi sięganie po nie. Nie bez znaczenia okazuje się również uporządkowanie materiałów biurowych. Rzeczy, z których korzystamy codziennie mogą leżeć na wierzchu, jednak te, po które sięgamy kilka razy w tygodniu należy schować do szuflady. Andrew Mellen, zawodowo zajmujący się organizacją pracy, sugeruje również, żeby przybory były posegregowane i przechowywane w jednym miejscu.

Kolejnym elementem jest właściwe wykorzystanie kolorowych samoprzylepnych karteczek. Ich użycie należy ograniczyć, zapisując na nich jedynie ważne zadania, które muszą być wykonane w krótkim terminie. W przeciwnym razie nasze biurko i monitor będą wyglądać jak morze kolorowych plam, co w żadnym razie nie poprawi organizacji pracy. Najważniejszy jest umiar. Zasada ta tyczy się także osobistych bibelotów, przypominających o rodzinie, podróżach czy innych aspektach życia prywatnego. Zaslow radzi, aby na biurku pozostawić nie więcej niż trzy drobiazgi nie rozpraszające naszej uwagi. Dobrze jest zostawić odrobinę wolnej przestrzeni na biurku, chociażby po to, żeby wygodnie podpisać „podrzucony” dokument.

Ostatnie podpowiedzi specjalistów wypowiadających się dla CNN Money, dotyczą sposobu sprawdzania skrzynki mailowej. Z jednej strony mail jest doskonałą metodą komunikacji, a z drugiej może nas nieustannie rozpraszać podczas pracy. Zamiast bez przerwy zerkać, czy nie mamy nowej wiadomości, warto wyznaczyć sobie kilka chwil w ciągu dnia, które poświęcimy na kontrolę korespondencji. Mimo, że przedstawione porady wydają się błahe, okazuje się, że zastosowanie się do nich może znacznie ułatwić pracę. Według specjalistów, nawet jeśli świadomie nie zwracamy uwagi na bałagan na biurku, jego wpływ jest destrukcyjny.