Większość ludzi posługuje się w pracy sprawdzonymi wzorcami zachowań. Część pracodawców preferuje postępowanie według ustalonego z góry schematu, ponieważ pozwala to uzyskiwać przewidywalne efekty. Takie postępowanie może jednak prowadzić do zahamowania rozwoju firmy, intelektualnego marazmu pracowników oraz nieuchronnego pozostania w tyle za konkurencją. Dla organizacji dużo cenniejsze są bowiem osoby, które potrafią burzyć ustalony ład i porządek, wprowadzać nowe oraz odważne pomysły. Dawniej postrzegano je w sposób negatywny ze względu na indywidualizm i odstawanie od grupy. Obecnie inteligencja kreatywna staje się bardzo poszukiwana przez pracodawców.

Na przełomie XX i XXI wieku psychologowie zauważyli, że niektóre osoby odnosiły w życiu zawodowym spektakularne sukcesy, okazywały się genialnymi naukowcami czy ludźmi biznesu, ale w tradycyjnych testach na inteligencję wypadały miernie. Okazało się, że ludzka inteligencja może przejawiać się na różne sposoby i nie można ująć jej w sztywne ramy. Wyróżniono wtedy inteligencję abstrakcyjną, emocjonalną, kreatywną i praktyczną.

Inteligencja kreatywna to nic innego jak poszukiwanie oryginalnych koncepcji i wykorzystywanie ich w tworzeniu nowych metod działania. Jest to umiejętność dostrzegania różnych aspektów problemu, poszukiwania alternatywnych sposobów rozwiązywania go oraz zdolność posługiwania się przy tym skojarzeniami i podobieństwami. Tak naprawdę każdy z nas rodzi się obdarzony tym typem inteligencji, jednak wymaga ona pielęgnacji i doskonalenia przez cały okres życia człowieka.

Według Bruce’a Nussbauma, autora książki „Inteligencja kreatywna”, każdy może kultywować w sobie tę cechę i co więcej można się jej nauczyć. Kluczem do sukcesu jest dokładne przeanalizowanie naszego sposobu działania. Osoby kreatywne mają wyjątkową zdolność skupiania uwagi na konkretnym problemie. Dzięki temu są w stanie dokładnie przemyśleć każdy jego aspekt i dostrzec powiązania niewidoczne dla przeciętnego człowieka. Dokładnie to samo powinno się robić, aby wyćwiczyć inteligencję kreatywną. Trzeba poświęcić 20 minut dziennie na dokładną analizę celu i podjętych działań oraz postarać się znaleźć sposób na ich udoskonalenie.

Kreatywność jest często kojarzona z zawodami artystycznymi, szczególnie tymi wykonywanymi w pojedynkę. Okazuje się jednak, że prawdziwy jej rozkwit możliwy jest w małych kilkuosobowych grupach ludzi, którzy znają się, współpracują ze sobą i wzajemnie sobie ufają. Właśnie dlatego popularne „burze mózgów” w wielkich korporacjach często nie przynoszą oczekiwanych efektów. Ludzie instynktownie nie chcą dzielić się na forum swoimi najlepszymi pomysłami.

Bruce Nussbaum uważa, że inteligencja kreatywna jest prawdziwym źródłem ekonomicznej aktywności. To dzięki niej powstają nowatorskie produkty oraz usługi podbijające światowe rynki i generujące największe zyski. Ekonomia oparta na kreatywności jest jego zdaniem dużo korzystniejszą opcją dla udziałowców i pracowników niż ekonomia oparta na wydajności. Historia już nie raz pokazała, że świat zdobywają ludzie nietuzinkowi i myślący niestandardowo. Według wiel, to właśnie inteligencja kreatywna jest cechą odróżniającą zwycięzców od przegranych.