Rozwój startupów kojarzy się najczęściej z branżą technologiczną czy biomedyczną. Okazuje się jednak, że miejsce dla początkujących przedsiębiorców znajdzie się także w dojrzałym już sektorze spożywczym. Dowodzi tego historia Instacart opisana na łamach CNN Tech.

Instacart to startup z siedzibą w San Francisco, oferujący aplikację, za pośrednictwem której klienci mogą zamówić artykuły spożywcze zakupione we wskazanych sklepach z dostawą do domu. Obecnie startup działa na 35 rynkach, ale jak wynika z oficjalnego oświadczenia spółki, już w tym roku zamierza podwoić liczbę lokalizacji. Instacart współpracuje ze 135 sieciami sklepów spożywczych na terenie całych Stanów Zjednoczonych, w tym z Whole Foods, Costco czy Supervalu.

Model biznesowy spółki opiera się z jednej strony na przychodach generowanych przez klientów, którzy uiszczają opłatę za usługę, a z drugiej – na wypłatach od sieci sklepów, które rozliczają się z Instacart w zależności od wartości koszyka. Jak zdradza szef finansowy, Ravi Gupta, to drugie źródło wpływów stanowi ważny element działalności spółki, a dynamika wzrostu przychodów od sieciowych kontrahentów jest największa.

Podobne rozwiązania są już znane takim przedsiębiorstwom jak Homejoy czy WunWun. Jednak do tej pory to Instacart najlepiej radzi sobie z problemem, jakim jest zatrudnienie pracowników na optymalnych warunkach. Startupy z reguły nie nęcą pracowników wysokimi wynagrodzeniami, a wypracowane zyski często są efektem eksploatacji zatrudnionych. Początkowo aplikacja zakupowa oferowana przez Instacart umożliwiała klientom dodanie do rachunku napiwku dla kuriera w dowolnej wysokości. Później aplikacja automatycznie naliczała 10 proc. wartości zamówienia za obsługę, jednak pod wpływem nacisków ze strony pracowników, wrócono do pierwotnego sposobu rozliczeń.

Zdaje się, że Instacart cieszy się nie tylko coraz większym zainteresowaniem ze strony klientów, ale także może liczyć na hojne wsparcie inwestorów. Jak podaje CNN Tech, w ostatnim czasie spółka zdołała pozyskać 400 milionów dolarów nowego kapitału. Obecnie wartość Instacart jest szacowana na 3,4 miliarda dolarów.