Przezorni urlopowicze już rozpoczynają snucie wakacyjnych planów, a przedsiębiorstwa działające w branży turystycznej zacierają ręce. Dobrym przykładem jest portal TripAdvisor, który w ubiegłym roku odnotował znakomity wynik w sezonie wakacyjnym i w tym roku nie zamierza zadowolić się gorszym rezultatem. Tegoroczny „ruch turystyczny” w serwisie i sprzedaż, o których spółka poinformowała w miniony czwartek, zachwyciły inwestorów i wartość udziałów TripAdvisor wzrosła o 25 proc..

W 2014 roku, największą na świecie turystyczną stronę internetową odwiedziło 2,5 miliarda osób, a w stosunku do roku 2013 przychody portalu wzrosły o 32 proc.. Jak podaje CNN Money, eksperci z podziwem wypowiadają się na temat wyników spółki. Między innymi Kevin Kopelman z Cowen & Company podkreśla, że wzrost przychodów jest wyższy niż oczekiwano. Tymczasem TripAdvisor przewiduje, że utrzyma się na fali, zwłaszcza, że przedsiębiorstwo rozwija działalność w kolejnych krajach. Mimo, że podstawowym rynkiem obsługiwanym przez portal pozostają Stany Zjednoczone, zyski generowane na zagranicznych rynkach rosną wręcz w oszałamiającym tempie: w Ameryce Łacińskiej wzrosły w ciągu 2014 roku o 90 proc., a w regionie Europa-Afryka–Bliski Wschód o blisko 40 proc..

Inwestorzy z entuzjazmem przyjęli informacje dotyczące wyników spółki, czego dowodem był 25-procentowy wzrost wartości akcji, który odnotowano we czwartek. Co prawda nie jest to rekordowy wynik przedsiębiorstwa z NASDAQ, gdyż obecnie udziały są warte nieco poniżej 85 dolarów, podczas gdy w niektórych momentach zeszłego roku osiągały wartość przekraczającą 100 dolarów. Radości akcjonariuszy nie popsuły nawet doniesienia na temat przejęcia przez konkurencyjny portal Expedia innego serwisu turystycznego, Orbitz, przez co pozycja rynkowa TripAdvisor może ulec pogorszeniu.

Zdaniem specjalistów, największym zmartwieniem TripAdvisor nie powinno być połączenie konkurencyjnych spółek, lecz – paradoksalnie – wzrost ruchu na portalu za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Okazuje się, że klienci korzystający z serwisu za pomocą między innymi smartfonów, nie są równie dochodowi co użytkownicy komputerów z uwagi na ograniczone możliwości reklamowe aplikacji mobilnej. Równocześnie eksperci dodają, że TripAdvisor nie bagatelizuje tej trudności i z dużym prawdopodobieństwem pokona ją w najbliższym czasie, utrzymujący tym samym pozytywne nastroje wśród inwestorów.