Informacje o tym, że hegemon handlu online testuje nowe opcje dostawy oferowanych przez siebie towarów czy pracuje nad rozwiązaniami mającymi zwiększyć zakupy klientów, nie wywołują zdziwienia. Jednak ostatni news dotyczący otwarcia przez Amazon stacjonarnej księgarni w Nowym Jorku sprawił, że zaczęto zastanawiać się, czy lider rynku e-commerce nie planuje czasem zmian w swojej strategii biznesowej. Zwłaszcza, że to już siódma placówka tego typu na terenie Stanów Zjednoczonych.

Jak informuje BBC, do końca roku firma planuje otwarcie kolejnych 6 księgarni w USA. Dodatkowo Amazon zamierza zwiększyć swoją fizyczną obecność na terenie kampusów uniwersyteckich, tworząc tam sklepy spożywcze i niewielkie sklepy całodobowe tzw. convenience shops. Zdaniem analityków stacjonarna działalność firmy pozostanie raczej marginalnym obszarem biznesowym, jednak mimo to powinna przynieść jej określone korzyści, związane przede wszystkim ze zwiększaniem świadomości marki i zachęcaniem do subskrypcji usług.

Według specjalistów Amazon wykorzystuje szansę, by niewielkim kosztem przybliżyć swoją platformę obecnym i potencjalnym klientom oraz wejść z nimi w interakcje i zwiększyć ich zaangażowanie. Jak łatwo się domyślić pomysł ten nie spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem mniejszych, stacjonarnych konkurentów, którzy z determinacją walczą o przetrwanie. Podkreślają  jednak, że małe, niezależne księgarnie to coś więcej niż tylko sklepy, to społeczności i kultury skupione wokół wartości danego miejsca.

Vice-prezes Amazon Books Jennifer Cast podkreśla z kolei, że ekspansja w świecie rzeczywistym wynika z „obsesyjnej koncentracji na klientach”. Dzięki kolejnym sklepom stacjonarnym zyskają oni miejsce, gdzie będą mogli zapoznać się z oferowanymi pozycjami książkowymi czy przetestować produkty oparte na nowych technologiach. Pani Cast podkreśliła również, że otwierane księgarnie mają stać się dla klientów „mekką nowych odkryć”. Nie powiedziała jednak, czy wspomniane punkty są rentowne, ani jak daleko sięgają plany ekspansji w świecie rzeczywistym.