Mundial w Katarze zaplanowany na 2022 rok wywołuje wiele kontrowersji. Najpierw nie chciano pogodzić się z tak egzotycznym – jak na piłkarskie mistrzostwa świata – gospodarzem.  Pojawiły się nawet oskarżenia o łapówki. Później falę krytyki wywołała zmiana terminu rozgrywek z lata na późną jesień i wczesną zimę. Teraz okazuje się, że budowlańcy, biorący udział w stawianiu obiektów na mistrzostwa, pracują i są zakwaterowani w urągających warunkach. International Trade Union Confederation określiła je mianem niewolniczych i wezwała ośmiu oficjalnych sponsorów imprezy do wykorzystania ich pozycji, w celu wywarcia presji na FIFA.

Wśród sponsorów znajdują się takie firmy jak Adidas, Gazprom, Hyundai, Kia, McDonald, Budweiser, Coca-Cola i Visa. Oczekuje się, iż zabiorą one głos w dyskusji o warunkach pracy osób zatrudnionych przy budowie infrastruktury na mistrzostwa. Jak informuje BBC, planowane na 2022 r. wydarzenie zainicjowało prawdziwy boom budowlany – dotyczy on zarówno obiektów sportowych, jak i dróg oraz hoteli, które mają pomieścić tłumy fanów oraz przedstawicieli świata sportu i biznesu. Rozkwit branży przyciągnął do Kataru wielu mieszkańców Nepalu, Sri Lanki czy Bangladeszu, którzy poszukiwali jakiegokolwiek zatrudnienia poza ojczystym kraje. Setki z nich zmarły, wielu doznało poważnych obrażeń w pracy.

Władze Kataru twierdzą, że warunki, w jakich pracują migrujący pracownicy poprawiły się, jednak trudno zweryfikować to stanowisko.  Jeden z reporterów BBC został zatrzymany, kiedy próbował sprawdzić jak żyją i wykonują swoje obowiązki ludzie zatrudnieni przy budowie obiektów. Inne uwagi krytyczne dotyczyły niepłaconych pensji, słabej jakości zakwaterowania oraz systemu kafala. W prawie katarskim pracodawca, nazywany oficjalnie sponsorem, który sprowadzi do kraju pracownika, zyskuje nad nim władzę. Bez zgody pracodawcy cudzoziemiec nie może bowiem opuścić Kataru czy zmienić miejsca zatrudnienia.

Nowa inicjatywa, która ma walczyć z wykorzystywaniem pracowników migrujących, jest koordynowana przez firmę Skins, produkującą m.in. specjalistyczne pianki neoprenowe. Jej prezes Jaimie Fuller odwiedził niedawno Katar i dostał się do obozu dla pracowników. Był zszokowany tym, co zobaczył. Jego zdaniem partnerzy i sponsorzy FIFA powinni dołożyć wszelkich starań, by FIFA oraz piłka nożna, podobnie jak inne dyscypliny sportu, były „motorem pozytywnych zmian społecznych”. Skins uruchomiło nawet specjalną podstronę (zobacz tutaj), gdzie można przeczytać o podjętej inicjatywie.