Jest takie powiedzenie: kto jest dobry we wszystkim, tak naprawdę nie jest dobry w niczym. Nie wiadomo, czy szefowie jednej z największych światowych firm elektronicznych‒koreańskiego Samsunga‒wzięli sobie je do serca, ale ich ostatnie biznesowe decyzje idealnie wpisują się w powyższą maksymę.

Władze Samsunga ogłosiły właśnie, iż wycofują się ze sprzedaży laptopów na terenie Europy. To zaskakująca decyzja, gdyż model Chromebook zajmował jak dotąd czołowe miejsca na listach najlepiej sprzedających się laptopów w Europie. Samsung poszedł tym samym w ślady innej znanej firmy‒japońskiego Sony, która wycofała się z rynku laptopów na początku bieżącego roku, kończąc sprzedaż swojego modelu Vaio. Jak głosi oświadczenie Samsunga cyt. „decyzja jest spowodowana specyfiką europejskiego rynku i nie dotyczy pozostałych regionów świata. Uważnie obserwujemy to co dzieje się na rynku i elastycznie dostosowujemy się do zmian zachowując konkurencyjność w sektorze nowych produktów”. To dosyć tajemniczo brzmiące oświadczenie jest zdaniem niektórych analityków zapowiedzią zmiany polityki koreańskiego koncernu. Jak mówi Windsor Holden z firmy konsultingowej Juniper Research cyt. „to co obserwujemy obecnie to wyraźny sygnał, iż Samsung zamierza skupić się przenośnych urządzeniach elektronicznych takich jak tablety czy phablety. Z punktu widzenia klientów to właśnie tam leży siła koreańskiej firmy”. Jak dodał Holden cyt. „trudno rywalizować na rynku laptopów z Apple, którego Mac‒i mają swoich wyznawców a nie klientów, czy z Lenovo, które radzi sobie bardzo dobrze. Na rynku nadchodzi czas węższej specjalizacji”. Słowa Holdena potwierdzają dane statystyczne. Apple ogłosił, iż sprzedaż laptopów wzrosła za ostatnie trzy miesiące w ujęciu rok do roku o 13%, głównie dzięki świetnie sprzedającemu się modelowi MacBook Air. Jeszcze lepsze wyniki publikuje Lenovo, które zanotowało w tym samym okresie 17‒procentowy wzrosty sprzedaży.

Zmiana strategii rynkowej Samsunga mogła być także wymuszona ostatnimi słabymi wynikami sprzedaży smartfonów. W Indiach i Chinach Samsung utracił pozycję lidera na tym rynku na rzecz lokalnych producentów Micromax i Xiaomi. W rezultacie Samsung Electronics zanotował 20‒procentowy spadek zysku w ostatnim roku. Nadzieją dla Samsunga jest skupienie swojego potencjału na jednym segmencie rynku i wydaje się, że będą to urządzenia przenośne oparte o system operacyjny Android. W najbliższym czasie planowana jest premiera wielkoekranowego smartfona Galaxy Note 4 oraz zestawu (hełm, okulary i słuchawki) do tworzenia wirtualnej rzeczywistości. Oba urządzenia już teraz mają dobrą prasę i wzbudzają duże zainteresowanie u potencjalnych nabywców. Czy jednak okażą się rynkowym przebojem? Czas pokaże.