O prawdopodobnych negatywnych skutkach Brexitu napisano już wiele. Jednak dzisiejszy wpis dotyczy wątku, który pojawił się w dyskusjach na ten temat niedawno. Chodzi o utrudnienia w transporcie lotniczym, które mogą pojawić się po wystąpieniu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Jeden z przewoźników operujących na brytyjskim rynku ostrzega, że skutkiem Brexitu może być zawieszenie ruchu samolotów pasażerskich. A wszystko przez konieczność powrotu do historycznych umów WTO (World Trade Organization), które nie obejmują lotnictwa.

Jak donosi Telegraph, zdaniem przedstawicieli Ryanaira lotnictwo powinno być jednym z priorytetów w negocjacjach dotyczących Brexitu. Istnieje bowiem duże prawdopodobieństwo, że od marca 2019 r. wstrzymane zostaną loty między Wielką Brytanią i pozostałymi krajami europejskimi. Szef marketingu Ryanaira Kenny Jacobs powiedział, że od referendum w sprawie Brexitu minęło dużo czasu a przewoźnicy nadal nie wiedzą, jaki będzie jego wpływ na lotnictwo.

Biorąc pod uwagę, że linie lotnicze planują swoje siatki połączeń z rocznym wyprzedzeniem, te dotyczące lata 2019 r. muszą zatwierdzić wiosną 2018 r. W ramach Unii Europejskiej Wielka Brytania należała do tzw. strefy otwartego nieba (Open Sky). Oznacza ona, że unijni przewoźnicy lotniczy mogą swobodnie przemieszczać się między krajami członkowskimi, bez żadnych barier prawnych. Tymczasem Brexit oznacza w zasadzie wypadnięcie poza tę strefę. Kenny Jacobs liczy, że rząd doprowadzi do zawarcia nowej, dwustronnej umowy w kwestii transportu lotniczego między Wielką Brytanią a UE. Obawia się jednak, iż jej warunki mogą nie zostać uzgodnione do połowy 2018 r.

Ryanair nie jest osamotniony w swoich obawach. Podobne wyraziły inne tanie linie, jak chociażby easyJet. Sytuacja martwi również europejskie lotniska, które apelują o opracowanie tzw. planu B. Nie należy spodziewać się łatwych negocjacji, gdyż najsilniejsze kraje UE postawią zapewne opuszczającej struktury unijne Wielkiej Brytanii twarde warunki. A konkurencja z branży lotniczej już zaciera ręce…