Niewątpliwą zaletą masowej produkcji jest efekt skali, skutkujący między innymi obniżką przeciętnych kosztów. Z drugiej strony dążenie do osiągnięcia przewagi na rynku wymaga dopasowania produktu do indywidualnych wymagań klientów. Połączeniem tych przeciwstawnych perspektyw jest trend nazywany masową customizacją. Ostatnie doniesienia z Indii świetnie ilustrują istotę takiego podejścia.

Jak podaje BBC, w Indiach tylko około 10 proc. gospodarstw domowych jest wyposażonych w pralki. W przeważającej większości ludzie piorą ręcznie. Dla producentów urządzeń piorących oznacza to ogromne możliwości rozwijania rynku. Z okazji tej nie omieszkał skorzystać japoński producent sprzętu gospodarstwa domowego, Panasonic. Odpowiadając na potrzeby hinduskich klientów, spółka stworzyła pralkę, która może pracować w specjalnym trybie usuwającym trudno schodzące plamy z curry.

W ramach prac działu badań i rozwoju, japońscy specjaliści przeanalizowali największe wyzwania, z którymi podczas prania mierzą się klienci w Indiach. Z ich analiz wynika, że najtrudniejsze do usunięcia plamy zostawia curry – sos będący kombinacją przypraw charakterystyczną dla potraw kuchni indyjskiej. Efektem trwającego blisko dwa lata programu badawczego było ustalenie parametrów, takich jak między innymi temperatura wody i natężenie jej strumienia, skutecznego prania ubrań poplamionych tradycyjnym sosem.

Optymalne ustawienia pralki do walki z plamami z curry zostały zaprogramowane w trybie „curry”, dostępnym w pralce Panasonic „StainMaster”. Do tej pory japoński producent sprzedał około 5 tysięcy tego modelu, a do końca marca przyszłego roku zamierza zwiększyć sprzedaż do co najmniej 30 tysięcy urządzeń. Ich cena jest wyższa o zaledwie 10 proc. w stosunku do ceny standardowych pralek, więc jest szansa, że klienci w Indiach skorzystają z tej specjalnie dedykowanej im oferty.