Nadgodziny, często niepłatne i niemożliwe do odebrania w postaci dodatkowego urlopu to zjawisko, które zaobserwować można w wielu organizacjach. W niektórych branżach skala jest oszałamiająca, a pracownicy spędzają na wykonywaniu swoich obowiązków nawet 80 godzin w tygodniu, czyli znacznie ponad powszechnie akceptowane limity. Oznacza to, że zostaje im niewiele czasu na wypoczynek, sen, rozrywkę lub życie rodzinne. Czy praca po godzinach przynosi korzyści organizacji czy może – wręcz przeciwnie – przekłada się na zmniejszoną efektywność pracowników?

Na łamach portalu dla przedsiębiorców Inc.com omówiono wyniki badań różnych naukowców, które dowodzą, że nadgodziny są zjawiskiem niekorzystnym z punktu widzenia przedsiębiorstwa. I nie chodzi wcale o dodatkowe wynagrodzenie, które trzeba później wypłacać pracownikom, a o ich spadającą efektywność. Osoby zostające w pracy po godzinach cechuje niższa wydajność, niż ich kolegów i koleżanki mających czas na wypoczynek. Zależność tę potwierdzono jakiś czas temu, kiedy związki zawodowe zmusiły właścicieli fabryk do skrócenia obowiązującego czasu pracy. Poskutkowało to mniejszą liczbą popełnianych przez pracowników błędów, obniżeniem się liczby wypadków i lepszymi wynikami pracy.

Nadgodziny szkodzą nie tylko firmom, ale przede wszystkim jednostkom. Pracownicy pracujący po 65, czy 80 godzin tygodniowo, nie mają czasu dla swoich rodzin oraz na dbanie o zdrowie psychiczne i fizyczne. Przepracowanie może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych, w tym depresji, cukrzycy i chorób serca. Dowiedziono również, że osoby zostające w pracy po godzinach są bardziej narażone na zapadnięcie na chorobę alkoholową oraz problemy z pamięcią i umiejętnością logicznego myślenia.

Według badań American Institute of Stress, ok. 60% wizyt u lekarzy wynika z dolegliwości związanych ze stresem. Problemy zdrowotne powodują z kolei większą absencję i zwiększone wydatki z tytułu ubezpieczeń zdrowotnych. Rzecz jasna przekłada się to również w istotny sposób na wyniki finansowe osiągane przez organizację. Opisane zależności nie dotyczą oczywiście incydentalnych przypadków zostawania w pracy po godzinach, ale sytuacji, w której nadgodziny są regułą. Warto o tym pomyśleć zanim dociąży się pracownikami kolejnymi obowiązkami…