Każdego roku wiele zainteresowania wywołuje publikacja zestawienia najcenniejszych marek świata, który opracowuje Millward Brown. Nie inaczej było ostatnio. Ranking BrandZ, bo o nim mowa, powstaje w oparciu o wnikliwe analizy danych finansowych a także wywiady przeprowadzane z ponad 3 mln konsumentów z całego świata. Jest on odzwierciedleniem wartości pieniężnej marek. Tegoroczne wyniki badania opublikowano m.in. na łamach CNN Money. Oto one!

Miejsce 1 – Google, wartość marki – 229 mld dolarów
W ciągu ostatniego roku wartość marki technologicznego giganta wzrosła o 32%, dzięki czemu firma wskoczyła na pierwsze miejsce rankingu. Google zdominowało rynek wyszukiwarek zwłaszcza na Zachodzie, jest również uznawane za jednego z najlepszych pracodawców. Dodatkowo spółka dominująca Alphabet eksperymentuje na różnych polach, jak chociażby autonomiczne samochody czy projekty związane z opóźnianiem procesu starzenia się i przedłużaniem ludzkiego życia.

Miejsce 2 – Apple, wartość marki – 228 mld dolarów
Ubiegłoroczny lider zestawienia stracił w ciągu ostatnich 12 miesięcy na wartości 8%. Mimo, że firma sprzedała miliony iPhone’ów oraz innych produktów sygnowanych najbardziej rozpoznawalnym jabłuszkiem na świecie, ma problem z właściwym postrzeganiem swojej marki przez nabywców. Zdaniem Elspeth Cheung z Millward Brown, Apple musi stworzyć silniejszą więź emocjonalną z klientami. Na uwagę zasługują natomiast inwestycje firmy niezwiązane bezpośrednio z prowadzoną przez nią działalnością. Dla przykładu Apple zainwestowało 1 mld dolarów w Didi Chuxing, czyli największego chińskiego rywala Ubera.

Miejsce 3 – Microsoft, wartość marki – 122 mld dolarów
Drugi rok z rzędu na tej samej pozycji. Od zawsze dojną krową Microsoftu było oprogramowanie Windows. Nie inaczej jest z wersją Windows 10, która została bardzo dobrze przyjęta przez rynek. Działa ona dobrze na komputerach osobistych, laptopach, tabletach i telefonach komórkowych. Co ważne, całkiem sprawnie współpracuje również z produktami Apple. Na wycenę marki wpłynęły również zapowiedziane plany dotyczące wirtualnej rzeczywistości związane z platformą Windows Holographic.

Miejsce 4 – AT&T, wartość marki – 107 mld dolarów
Najcenniejsza amerykańska marka wśród firm telekomunikacyjnych. Jej wartość wzrosła od ubiegłego roku o 20%. AT&T próbuje budować swój wizerunek jako marka lifestyle’owa, oferując swoim klientom poza typowymi usługami telekomunikacyjnymi również rozrywkę. Przejęcie DirecTV w połowie 2015 roku pozwoliło na wzbogacenie udostępnianych treści i utrzymanie pozycji lidera w branży.

Miejsce 5 – Facebook, wartość marki – 103 mld dolarów
Najpopularniejszy portal społecznościowy na świecie po raz pierwszy znalazł się wśród 10 najcenniejszych marek według rankingu BrandZ. Wpływ na skok w zestawieniu miał wzrost wyceny marki o blisko 44% w stosunku do roku ubiegłego. Firma walczy o swoich klientów wprowadzając różnego rodzaju modyfikacje w funkcjonowaniu serwisu, jak chociażby boty w Messengerze. Jak podkreśla Cheung, ludzie są coraz mniej lojalni, dlatego utrzymanie ich przy konkretnej usłudze lub produkcie wymaga „zbudowania ekosystemu wokół ich codziennego życia”.

Miejsce 6 – Visa, wartość marki – 101 mld dolarów
Od wielu lat w pierwszej dziesiątce rankingu. Visa, która odnotowała w tym roku 10% wzrost wartości marki, cały czas stara się na nowo wymyśleć sposoby płatności za różnego rodzaju dobra. Ostatnio testuje debetowy pierścionek, który ma zastąpić karty płatnicze. Na mocną pozycję marki wpływa nie tylko jej innowacyjność, ale również zapewnianie wysokich standardów bezpieczeństwa usługom online.

Miejsce 7 – Amazon, wartość marki – 99 mld dolarów
Po raz pierwszy wśród 10 najcenniejszych marek świata rankingu BrandZ, ze wzrostem wartości rzędu 59%. A wszystko dzięki tworzeniu własnych treści rozrywkowych oraz imponującemu rozwojowi usług logistycznych, związanych z dostarczaniem klientom zamówionych przez za pośrednictwem Amazona dóbr. Amerykański gigant zamieszał tym samym na rynku zdominowanym do tej pory przez FedEx i UPS. Analitycy podkreślają, że firma nie tylko zaspokaja potrzeby klientów, ale również je tworzy.

Miejsce 8 – Verizon, wartość marki – 93 mld dolarów
Marka Verizon jest warta 8% więcej niż w roku ubiegłym, głównie dzięki oferowaniu bardziej interesujących i zróżnicowanych treści klientom. Przejęcie AOL’a było kolejnym krokiem, który miał uczynić z Verizon większego gracza na rynku mediów cyfrowych.

Miejsce 9 – McDonald’s, wartość marki – 89 mld dolarów
Pomimo problemów wizerunkowych i zarzutów o szkodliwość oferowanego w restauracjach sieci jedzenia, marka utrzymuje się w pierwszej dziesiątce zestawienia. McDonald’s próbuje walczyć ze złą opinią na temat swojego menu, m.in. promując intensywnie ofertę McCafé. Od ubiegłego roku wartość marki wzrosła o 9%.

Miejsce 10 – IBM, wartość marki – 86 mld dolarów
Firma nieustannie pracuje nad przemianą z oferenta oprogramowania i usług serwisowych, w przedsiębiorstwo oferujące usługi w chmurze. Niestety póki co wartość marki spadła o 8% w porównaniu do 2015 roku. Nie bez znaczenia są wyniki sprzedaży, które przez 16 ostatnich kwartałów nieustannie spadały. W ubiegłym miesiącu ogłoszono najgorsze wyniki od 2002 roku. W dalszym ciągu są jednak szanse na wzmocnienie pozycji firmy, głównie dzięki inwestycjom w informatykę kognitywną oraz sztuczną inteligencję.