Wykorzystywanie do celów promocyjnych wizerunków znanych i rozpoznawalnych osób jest ostatnio w modzie. Na lukratywne kontrakty związane z „byciem twarzą” konkretnych marek mogą liczyć aktorzy, piosenkarze, a także sportowcy. Niektórzy z nich są szczególnie atrakcyjni dla reklamodawców, gdyż wyróżniają się nie tylko tym, że są popularni, ale także umiejętnościami, urodą czy… smykałką do biznesu. Jedną z takich osób jest David Beckham. Były piłkarz podpisał właśnie długoterminową umowę, w ramach której stał się ambasadorem Jaguara na rynku chińskim.

Beckham będzie pojawiał się w reklamach telewizyjnych aut tej marki, na billboardach oraz w czasopismach. Jak podało CNN Money, producent luksusowych samochodów zamierza zwiększyć sprzedać w Chinach oraz podjąć walkę z niemieckimi rywalami – Audi, BMW i Mercedes-Benz. Nie będzie to jednak proste, gdyż mają oni sporą przewagę na tym rynku. Dla porównania, według IHS Automotive w ubiegłym roku nabywców znalazło w Chinach ponad 500 tys. aut marki Audi a tylko niecałe 12 tys. Jaguara.

W wydanym komunikacie podkreślono, że Anglik David Beckham, który dzięki swoim osiągnięciom zyskał światową popularność, jest idealną osobą do promowania brytyjskiego dziedzictwa w Państwie Środka. Ponadto, zdaniem dyrektora zarządzającego Jaguar Land Rover w Chinach Boba Grace’a, były piłkarz stanowi „ucieleśnienie brytyjskiego stylu i wyrafinowania”. Również eksperci od sponsoringu sportowego uważają, że wybór Beckhama jako twarzy marki to strzał w dziesiątkę. Według Roberta Tuchmana, popularny Becks będzie doskonale rozpoznawalny w Chinach, a do tego jego postać umocni przekaz marki, jako eleganckiej i luksusowej.

Jednak Jonathan Gabay, psycholog zajmujący się brandingiem ostrzega, że David Beckham podpisuje wiele różnych umów reklamowych, co może skutkować z jednej strony rozmyciem jego wizerunku, z drugiej natomiast zmniejszeniem wrażliwości nabywców na marki przez niego promowane. Kampania Jaguara na rynku chińskim z Becksem w roli głównej, w pierwszej kolejności będzie dotyczyła sportowego modelu F-TYPE Coupé. W ciągu kilku następnych lat były piłkarz zareklamuje szeroką ofertę aut, włączając luksusowego Jaguara XJ. Jedyny zgrzyt w pomyśle wykorzystania wizerunku Beckhama dotyczy tego, że być może Jaguar ma brytyjskie korzenie, jednak od 2008 r. jest własnością India Tata Motors…