Jak donoszą informatorzy ‘Financial Times’ Facebook wybrał NASDAQ (ang. National Association of Securities Dealers Automated Quotations) na miejsce notowania swoich akcji. Debiut Facebooka planowany jest na najbliższe miesiące, a wartość wyemitowanych udziałów wyniesie 5 miliardów dolarów – będzie to więc najwyższe IPO (ang. Initial Public Offering, czyli pierwsza oferta publiczna) na NASDAQ!

Przedstawiciele Facebooka, NASDAQ (pozagiełdowego regulowanego rynku akcji) ani NYSE (Nowojorskiej Giełdy Papierów Wartościowych) nie chcą komentować tych doniesień. Dla NYSE taka decyzja musi być dużym rozczarowaniem, tym bardziej że na Wall Street są już spółki związane z mediami społecznościowym takie jak LinkedIn czy Yelp. Co prawda to NASDAQ od początku swojej działalności specjalizuje się w notowaniu spółek technologicznych, jednak od kilku lat NYSE także próbuje przyciągnąć na swoje parkiety przedsiębiorstwa z Doliny Krzemowej.

W zasadzie wybór rynku akcji nie ma większego znaczenia dla spółek – ani nie decyduje o cenach akcji ani o inwestorach. Natomiast dla NASDAQ czy NYSE przyjęcie w swoje szeregi popularnej spółki wiąże się ze wzrostem przychodów i korzyściami marketingowymi co powoduje, że rywalizacja o wyjątkowe IPO jest zacięta. Choć największy portal społecznościowy jest powszechnie znany, zdaniem Bo Brustkerna, dyrektora zarządzającego Arcstone Partners, przypadek Facebooka jest znacznie mniejszą gratką niż debiuty Apple czy Microsoftu, które także wybrały NASDAQ.

Dla użytkowników Facebooka jednak najbardziej interesujące wydaje się pytanie, w jakim kierunku rozwinie się spółka i ulubiony przez miliony portal. Odpowiedź przyniesie już najbliższa przyszłość.