Zarządzanie ludźmi nie jest proste, jeszcze trudniej stać się przywódcą, za którym inni będą podążać. Także w przypadku liderów duże znaczenie ma pierwsze wrażenie, jakie wywierają oni na swoim audytorium. Niektórzy starają się tak bardzo, by wypaść dobrze, że posądzani są o sztuczność, a ich wysiłki kończą się utratą respektu wśród personelu. Prawdziwi przywódcy mają świadomość, czego oczekują od nich podwładni i wiedzą jak tworzyć środowisko pracy umożliwiające zaangażowanie. Potrafią również robić bardzo dobre wrażenie. W jaki sposób i jakie korzyści z tego płyną?

W szczególny sposób pierwsze wrażenie wpływa na wydajność pracowników, morale, nastawienie do miejsca pracy, zaufanie wobec organizacji oraz ich innowacyjność. W artykule dla magazynu Forbes, Glen Llopi wskazał 14 aspektów, na które powinien zwrócić lider jeśli chce pozostawić po sobie niezapomniane wrażenie. Oto pierwsza część z nich.

Ciepłe powitanie i budowanie relacji
Bycie miłym, uprzejmym oraz utrzymywanie kontaktu wzrokowego jest tym, czego oczekuje się od przywódcy. Musi on również umieć nawiązać kontakt i znaleźć wspólną płaszczyznę doświadczeń z pracownikami. Dzięki temu będzie bardziej lubiany a pracownicy zyskają poczucie, że niezależnie od reprezentowanego szczebla organizacji, ich przywódca jest blisko nich.

Ogłada i takt
Pracownicy szanują liderów charakteryzujących się wysoką kulturą osobistą. W związku z tym ich mowa ciała, sposób wysławiania się, ubierania czy postawa w kształtowaniu relacji z innymi powinny być wyważone. Jeśli przywódca jest pełen szacunku do współpracowników, ci przywiązują się do niego.

Bycie przyjacielskim i zaangażowanym
Liderzy, którzy prawdziwie dbają o swoich pracowników, dołożą wszelkich starań by zaangażować się w relację z nimi. Dobre pierwsze wrażenie będzie tylko jednym z wielu kroków.

Bycie autentycznym
Przywódca nie powinien nikogo udawać, lecz postępować konsekwentnie oraz zgodnie z tym jaki jest i jakie przyświecają jemu wartości. Bycie autentycznym zachęca pracowników do wykazywania podobnych postaw.

Aktywne słuchanie
Najlepsi liderzy słuchają swoich pracowników, ponieważ chcą dowiedzieć się czegoś o nich oraz czerpać z ich wiedzy. Jeśli personel czuje, że jego opinie mają znaczenie dla przywódcy, stopień zaangażowania w pracę rośnie. Prawdziwy przywódca docenia zatem umiejętność słuchania.

Zainteresowanie tym, co jest ważne dla personelu
Dobry przywódca zachęca pracowników do zadawania trudnych pytań, dzięki czemu zyskuje ich zaufanie. Otwarci liderzy są zainteresowani tym, co liczy się dla personelu, a to z kolei pozwala jemu czuć się bezpiecznie w szczerym wyrażaniu opinii.

Dostrzeganie różnic i docenianie osiągnięć
Lider potrafi zauważyć indywidualne cechy jednostek oraz to, co różni je między sobą. Ponadto wie jak tę wiedzę spożytkować dla stymulowania wzrostu organizacji czy innowacyjności personelu. Bardzo ważna jest także umiejętność rozpoznawania i doceniania osiągnięć poszczególnych pracowników.

Kolejna część porad już wkrótce.