Magia portali społecznościowych i ich wpływ na decyzje zakupowe użytkowników były przedmiotem jednej z niedawnych dyskusji naszych Konkursowiczów. Kolejnym przykładem siły oddziaływania internetowych serwisów, jest akcja „Rok książek” (ang. „A Year of Books”) zainicjowana przez Marka Zuckerberga na Facebooku.

Założyciel Facebooka – jednego z najpopularniejszych portali społecznościowych – zaangażował się w promowanie czytelnictwa, otwierając internetowy klub książki. Mark Zuckerberg zaprasza do nowo utworzonej społeczności wszystkich, którzy tak jak on, mają zamiar spędzić 2015 rok na czytaniu. Co dwa tygodnie Zuckerberg będzie publikował tytuł książki, którą aktualnie czyta, licząc, że jego rekomendacja stanie się dla tysięcy fanów zachętą do sięgnięcia po wskazaną lekturę.

Póki co, założoną przez niego przed tygodniem stronę polubiło blisko 240 tysięcy osób, które zamierza wziąć udział w czytelniczym wyzwaniu. Jak podaje BBC, Zuckerberg pragnie zainteresować internautów, zapewniając, że wybrane książki będą dotyczyły różnorodnej tematyki, między innymi różnic kulturowych, historii i technologii. Propozycją na pierwsze dwa tygodnie Nowego Roku jest „The End of Power” autorstwa wenezuelskiego publicysty Moisésa Naíma.

Jak donosi The Guardian, zanim Zuckerberg rozpoczął swoją kampanię, sprzedano 20 tysięcy papierowej wersji i 5 tysięcy ebooków opublikowanej w 2013 roku pracy Naíma. Tymczasem szef wydawnictwa chwali się, że w ciągu dwóch dni od ujawnienia tytułu pozycji aktualnie czytanej przez przedsiębiorczego programistę, sprzedano tyle egzemplarzy, ile wcześniej przez półtora roku, co jest imponującym wynikiem. Zwłaszcza, że zainteresowanie książką nie maleje.

Nagły wzrost popytu spowodował, że zapasy Amazona chwilowo wyczerpały się. Obecnie książka jest już dostępna, a dzięki zwielokrotnionemu zapotrzebowaniu poszybowała w górę w rankingu bestsellerów. A wszystko dzięki społecznościowej rekomendacji Marka Zuckerberga!