Mamy złą wiadomość dla wszystkich miłośników francuskich rogalików, którzy robią codzienne zakupy w sklepach angielskiej sieci. Tesco wycofało się ze sprzedaży tradycyjnych croissantów. Powód jest dość intrygujący. Okazało się bowiem, że konsumentom nie podoba się ich… kształt. W świetle przeprowadzonych na zlecenie sieci handlowej badań, problemem było charakterystyczne zakrzywienie rogalików. Dlaczego konsumenci nie lubią kształtu zaokrąglonych rogów croissanta?
Artykuł na ten temat ukazał się na portalu NBC News. Cytowany w nim Harry Jones, zajmujący się zakupem rogalików dla Tesco podkreśla, że kluczowy dla klientów jest „czynnik smarowności”. O co chodzi? Wyjaśniamy. Większość kupujących croissanty smaruje je ulubionym dżemem, miodem czy kremem czekoladowym. Według konsumentów łatwiej jest jednak rozprowadzić wspomniane przysmaki na powierzchni prostej (wtedy wystarczy jeden zamaszysty ruch), niż zakrzywionej (w tym przypadku jest to bardziej… skomplikowane).
Jones przekonuje, że posmarowanie dżemem rogalika w kształcie półksiężyca wymaga w przypadku większości ludzi dwóch lub trzech prób, aby osiągnąć idealny efekt. Zwiększa to ryzyko (?!) pobrudzenia siebie lub stołu smarowidłem. Co więcej, badani stwierdzili, że ich zdaniem prostsze rogaliki są bardziej wyrafinowane i mają lepszą jakość niż tradycyjnie uformowany croissant. Jak łatwo było przewidzieć, decyzja Tesco wywołała gorącą dyskusję na łamach mediów społecznościowych.
Cała sytuacja została okrzyknięta mianem „Croissant-gate”. Internauci podkreślali, że słowo „croissant” oznacza w języku francuskim półksiężyc. Ponadto sama nazwa rogal sugeruje coś, co jest zakrzywione na końcach. Proste „nie-rogaliki” z Tesco przemianowano szynko na „droissanty” (od francuskiego „droit” czyli prosty). Zdaniem niektórych Tesco zasłania się preferencjami konsumentów, a tak naprawdę chodzi o oszczędności w procesie produkcyjnym. Łatwiej jest bowiem wyprodukować taśmowo „proste rogaliki”, niż nadać im ręcznie kształt półksiężyca. Inni komentujący odnosili się do nieudolności Brytyjczyków, którzy mają problem z posmarowaniem croissanta dżemem i w związku z tym oczekują, iż nada się jemu kształt… tosta.
Croissant jest najbardziej znanym wypiekiem z ciasta francuskiego, którego pochodzenia należy poszukiwać w… Austrii. Charakterystyczny zakrzywiony rogalik o nazwie Kipferl został stworzony w czasie świętowania pokonania armii tureckiej pod Wiedniem w 1683 roku. Wiedeńscy piekarze upodobnili wypiek do symbolu półksiężyca z flagi przeciwnika. Ich popularność przybrała na sile pod koniec XIX wieku i od tego czasu stanowią jeden z ulubionych przysmaków śniadaniowych wielu nacji. Ciekawe jak wielbiciele croissantów zareagują na to rzekome dostosowanie rogalika do preferencji Brytyjczyków…