Skłonność Ubera do popadania w tarapaty sprawia, że często pojawia się on na naszych łamach. Jednak dzisiejszy wpis dedykowany jest korporacjom taksówkarskim, zwłaszcza tym, których samochody są… żółte i niebieskie. Okazuje się bowiem, że podróżowanie żółtą taksówką zmniejsza ryzyko wypadku, natomiast pojazdy w kolorze niebieskim są mniej bezpieczne. A przynajmniej tak wynika z opublikowanych niedawno wyników badań singapurskich naukowców.

Według doniesień BBC, badacze dokonali analizy danych na temat wypadków w największej korporacji taksówkarskiej w Singapurze z ostatnich trzech lat. Auta jeżdżące pod jej szyldem są w większości żółte lub niebieskie. W świetle wyników badań żółte taksówki miały każdego miesiąca około 6 wypadków mniej, niż ich niebieskie odpowiedniki. Dlaczego? Zdaniem naukowców niższa wypadkowość wynika z większej widoczności jasnych aut.

Artykuł na ten temat opublikowano w Proceedings of the National Academy of Sciences. Z analizowanych danych usunięto te wypadki, których przyczyną mogła być nadmierna prędkość. Wyeliminowano również możliwość, że bardziej zachowawczy kierowcy preferowali żółte samochody. Profesor Ho Teck Hua z National University of Singapore, który kierował pracami badawczymi powiedział, że planowana jest „dalsza walidacja ich wyników”, przez analizę wypadkowości żółtych środków transportu publicznego czy autobusów szkolnych.

Do tej pory przeprowadzono niewiele badań na temat zależności między kolorem samochodów a ich wypadkowością. Tymczasem zdaniem profesora Teck Hua, wyniki analiz przygotowanych przez jego zespół dowodzą, że „widzialność barwy pojazdu powinna odgrywać znaczącą rolę w ustalani koloru środków transportu publicznego, a decyzja, by zmienić kolor wszystkich taksówek na żółty, może ocalić ludzkie życia i zredukować straty finansowe o miliony dolarów”.

Analizowano dane z 4.175 żółtych i 12.525 niebieskich taksówek korporacji ComfortDelgro. Żółte pojazdy miały średnio 65,6 wypadków na 1000 taksówek miesięcznie, w porównaniu do 71,7 w przypadku niebieskich. Badacze obliczyli, że dzięki zmianie koloru ciemnych aut na jasny, ComfortDelgro może zaoszczędzić około 1,42 mln dolarów rocznie na kosztach napraw oraz utraconych zysków. Z kolei w 2003 roku badacze z Nowej Zelandii dowiedli, że srebrne pojazdy mają o 50% mniejsze szanse na uczestnictwo w poważnych wypadkach, niż te w kolorze białym. Do podobnych wniosków doszli w 2002 roku Hiszpanie.