Z przeprowadzonych niedawno przez Cambridge Judge Business School badań wynika, że jednym z zagrożeń dla sprawnego funkcjonowania przedsiębiorstwa jest… pracownicza nuda. Znużenie wykonywaniem obowiązków może rozstroić nawet najbardziej efektywnych profesjonalistów, co skutkuje sabotowaniem działań organizacji, wycofywaniem się z życia firmy czy wykorzystywaniem współpracowników. Prowadzi to do celowego niewywiązywania się ze zleconych zadań.

Zazwyczaj nudę utożsamia się ze stanem, w którym nie mamy nic do roboty. W przypadku życia zawodowego chodzi jednak o coś więcej – o zbyt małą liczbę wyzwań stawianych przed personelem. Pracownik może być bardzo zajęty, mieć mnóstwo spraw do załatwienia i mimo wszystko się nudzić. Wydłużająca się lista rzeczy do zrobienia składa się bowiem najczęściej z tych zadań, które są po prostu nudne i nie wymagają żadnej inwencji. A jeśli coś nas nuży, jest również męczące i uciążliwe ;-)

Zdaniem neuropsychologa i dyrektora generalnego ComPsych Richarda Chaifetza nuda powoduje, że ludzie przestają angażować się w pracę. Rezultaty? Spadek wydajności, rażące błędy i groźne wypadki. Według badań Instytutu Gallupa z 2011 roku, 71% Amerykanów nie jest zaangażowanych lub świadomie unika zajmowania się pracą. Większość tej grupy stanowią osoby w średnim wieku z wyższym wykształceniem, których entuzjazm do wykonywanych obowiązków zniknął. Zawodowa nuda może dosięgnąć każdego, od szeregowych pracowników do wysoce opłacanych menadżerów. Zazwyczaj wynika ona z niemożności znalezienia sensu pracy oraz małego zróżnicowania zleconych zadań. Powtarzalność i rutyna to jej najwięksi sprzymierzeńcy.

Angelo Kinicki profesor Uniwersytetu Stanowego w Arizonie zauważa, że procedury i systemy organizacyjne mogą zautomatyzować każde działanie do takiego stopnia, iż stanie się kompletną nudą. Ponadto twierdzi, że na personel demotywująco wpływają także brak kontroli nad własną pracą oraz możliwości podejmowania ważnych decyzji. Na zaangażowanie negatywnie oddziałuje również nieotrzymywanie wystarczającej ilości informacji zwrotnych na temat oceny wykonywanych zadań. Co więcej, pracownicy potrzebują uznania ze strony przełożonych, by czuć, że mają odpowiednie kompetencje i są właściwymi osobami na właściwym miejscu. Ważne jest także poczucie, że ich praca umożliwia rozwój firmy oraz prowadzi do doskonalenia organizacji.

Mark Royal, autor książki „Wróg zaangażowania” dowodzi, że brak nowych wyzwań i znudzenie są „cichymi zabójcami” aktywności personelu na niwie zawodowej. Pracownicy, którzy do tej pory uchodzili za wzorowych, ale nie mają możliwości dalszego rozwoju, po pewnym czasie przestają angażować się w wykonywanie swoich obowiązków i często opuszczają firmę.

Czy można zaradzić nudzie w pracy? Zdaniem Royala tak, ale pod warunkiem, że będzie się o niej głośno mówić. Należy sygnalizować potrzebę większych wyzwań czy chęć wzięcia odpowiedzialności za trudniejsze projekty. Pracownicy powinni także rozmawiać z przełożonymi o możliwych ścieżkach kariery w firmie. A jeśli to nic nie da trzeba poszukać organizacji, w której docenia się rozwój pracowników i dba o ich satysfakcję z wykonywanych obowiązków. Ciekawe czy takie same wyniki przyniosłyby badania nad nudą w szkole…