Udane zakupy, radosny nastrój, szybka płatność kartą – w takim momencie najczęściej pada niewinne pytanie ekspedientki o kod pocztowy. Dlaczego nie podać jej tej drobnej informacji? Warto jednak przemilczeć to pytanie, gdyż okazuje się, że kod pocztowy jest kluczem do… śledzenia klientów.

Dzięki poznaniu pięciocyfrowego kodu przedsiębiorcy mają możliwość analizowania wszystkich danych dotyczących swoich „ofiar”, począwszy od rozmiaru ubrań, a skończywszy na złych nawykach. Poza imieniem i nazwiskiem, które widnieją na karcie płatniczej, kod pocztowy jest brakującym łącznikiem między danymi dotyczącymi zakupów a rejestrami publicznymi, na podstawie których można wnioskować o stanie cywilnym klientów, wieku i innych prywatnych informacjach, co służy szczegółowemu rozpoznaniu grupy docelowej i dopasowaniu reklamy. Niektórzy przedsiębiorcy przekonują, że zmniejszenie kosztów ogólnych kampanii reklamowych na rzecz działań marketingowych skierowanych do wybranych osób, umożliwia proponowanie klientom większych obniżek.

Acxiom, jedna z największych spółek zajmujących się gromadzeniem informacji na temat konsumentów, której biura zlokalizowane są w Stanach Zjednoczonych, Europie, Azji i Ameryce Południowej, deklaruje posiadanie bazy danych dotyczących wieku, stanu cywilnego, wykształcenia, preferencji politycznych, zainteresowań i poziomu dochodów, 190 milionów osób. Podobnymi zasobami dysponują spółki konkurencyjne jak Datalogix czy CoreLogic. Zebrane dane są sprzedawane między innymi sieciom handlowym, liniom lotniczym czy producentom samochodów, którzy po zidentyfikowaniu danych użytkownika mogą analizować jego wydatki i przewidywać kolejne zakupy. Ot, taka analiza predykcyjna…

Eksperci od spraw ochrony danych osobowych kwestionują tego rodzaju działania w obawie, że przedsiębiorcy zbyt gorliwie śledzą swoich klientów bez ich wiedzy ani zgody. Dodatkowo specjaliści podnoszą problem konsekwencji wycieku zgromadzonych danych w niepowołane ręce. Ich zdaniem podstawowym sposobem ochrony jest zwiększanie świadomości i czujności klientów, by niewinne pytanie sprzedawcy o kod pocztowy pozostawiać bez odpowiedzi.