Czy wiesz dlaczego niektórzy ludzie w naturalny sposób cieszą się szacunkiem innych, a inni muszą się go domagać czy nawet wymuszać?

Sposób w jaki ludzie nas traktują jest bezpośrednio skorelowany ze sposobem w jak my ich traktujemy. Umiejętność okazywania szacunku powinna być podstawową cechą każdego menadżera, jednak bardzo często w kuluarach słyszy się narzekania na przełożonych, którzy nie traktują pracowników z należytym szacunkiem.

Poniżej przedstawiamy kilka sposobów, które mogą pomóc w zyskaniu szacunku podwładnych.

1.    Bądź konsekwentny

Jeśli zauważasz, że brakuje Ci wiarygodności wśród pracowników, to pewnie dlatego, że mówisz jedno a robisz drugie. Ludzie skupiają się na tym co mówisz, tak długo jak nie dasz im powodu żeby tego nie robili np. przez robienie zupełnie czego innego niż zapowiadałeś. 2 Podstawowe zasady – bądź konsekwentny i nie bądź hipokrytą.

2.    Bądź punktualny

Czas jest jednym z najważniejszych zasobów szczególnie dla ludzi sukcesu. Nie pojawianie się na spotkaniu, bądź spóźnianie się demonstruje pogardę wobec osób z którymi byliśmy umówieni. Bądź punktualny, a jeśli wiesz, że się spóźnisz poinformuj zainteresowanych z wyprzedzeniem.

3.    Nie każ ludziom czekać – odpowiadaj

Problemem, a właściwie wyzwaniem dzisiejszych czasów jest fakt, że istnieje tyle różnych form komunikacji, że właściwie nie wiadomo za pomocą, której się kontaktować. Twitter, Facebook, Komunikatory, SMS’y, telefon, mail, Skype ludzie mogą mieć problem, żeby wiedzieć, którą drogę komunikacji wybrać. Ponadto, mimo tylu możliwości komunikacji niektórzy ludzie nie odpowiadają w sensownym czasie pozostawiając innych w sytuacji bez odpowiedzi. Jeśli chcesz, aby komunikacja była efektywna – ogranicz kanały komunikacji i staraj się odpowiadać w ciągu 24 godzin.

4.    Nie myl się za często, ale umiej sobie radzić gdy się pomylisz

Najprostszym sposobem nie popełniania błędów jest nic nie robienie, a i to jest błędem. Ograniczyć ilość popełnianych błędów można przez dobre przygotowanie się do danego zagadnienia. Niestety nie da się mieć zawsze racji, potraktuj, to jako ryzyko zawodowe, a jak już popełnisz błąd – uśmiechnij się i bądź zadowolony, że czegoś się nauczyłeś.

5.    Wybaczaj błędy, sobie i innym

Jeśli nie popełniasz błędów, to znaczy, że się nie starasz.  Dobrzy przywódcy zachęcają do eksperymentowania i w tym celu tworzą tzw. warunki bezpiecznej porażki. Zachęcaj ludzi do podejmowania „rozsądnego” poziomu ryzyka i pokaż jak radzić sobie z porażką.