W artykule prezentujemy 15 pytań, które pozwolą Ci ocenić czy potencjalny klient jest zainteresowany tym co masz do zaoferowania, czy jest stratą czasu.
W trakcie rozmowy z potencjalnym klientem Twoim głównym zadaniem jest zorientowanie się:
- A. Czy potencjalny klient faktycznie potrzebuje tego co oferujesz?
- B. Czy dysponuje wystarczającymi pieniędzmi?
- C. Czy wie jak chce te pieniądze wydać?
Jeśli nie uzyskasz odpowiedzi na pytania A i B, to istnieje duże ryzyko, że spędzisz dużo cennego czasu przedstawiając swoją ofertę, a na koniec dowiesz się, że klient jednak nie jest zainteresowany bądź „jeszcze się zastanowi”. Brak odpowiedzi na pytanie C będzie prawdopodobnie skutkował tym, że potencjalny klient zrezygnuje z zakupu zanim zdecyduje na co chce przeznaczyć pieniądze.
Barry Rhein guru w dziedzinie sprzedaży proponuje wykorzystanie następujących pytań, które pomogą Ci ocenić czy istnieje szansa, że potencjalny klient faktycznie kupi Twój produkt czy nie:
Ocena potrzeb
- Co mogą mi Państwo powiedzieć o swojej organizacji…… i o sobie?
- Co Państwo lubią w tym czym się Państwo zajmują?
- Co Państwu nie odpowiada w aktualnej sytuacji?
- Co Państwa zdaniem powinno być usprawnione/zmienione?
- Jakie inne rozwiązania Państwo rozważają?
Ocena możliwości finansowych
- Jakie są priorytety Państwa organizacji?
- Co było przyczyną wszczęcia przez Państwa tego projektu właśnie teraz?
- W jaki sposób tego typu projekty są przez Państwa organizację z reguły finansowane?
- W jaki sposób rozwiązujecie Państwo wątpliwości na poziomie budżetu?
- Na jakie wsparcie ze strony szczebla zarządczego można liczyć dla tego projektu?
Potwierdzenie procesu zakupu
- W jaki sposób będą Państwa oceniali inne rozwiązania?
- Co mogą mi Państwo powiedzieć o sposobie podejmowania decyzji w Państwa organizacji?
- W jaki sposób finansowanie projektu będzie uzasadniane pod kątem kosztów?
- Co mogą mi Państwo powiedzieć o osobach zaangażowanych w projekt?
- Co może stać na przeszkodzie realizacji projektu?
A teraz jak wykorzystać powyższe pytania w praktyce – sposób jest prosty:
- Skopiuj pytania do dokumentu tekstowego.
- Dodaj między nimi wystarczającą ilość przestrzeni na notatki.
- Zadawaj pytania już w początkowej fazie dyskusji.
- Notuj odpowiedzi.
Jeśli uzyskasz odpowiedzi na wszystkie pytania, będziesz pewien, że nie marnujesz czasu, ponadto będziesz wiedział jak przekształcić pojawiającą się szansę na swoją korzyść.