Wielkimi krokami zbliżają się święta. Dla jednych to czas wytężonej pracy, dla niektórych radosnego wyczekiwania, jeszcze innym okres ten kojarzy się przede wszystkim z zatłoczonymi centrami handlowymi i wszechobecnymi reklamami. Istnieje jednak coś, co stanowi nieodłączny element świąteczny dla niemal wszystkich ludzi – prezenty. Co ważne, nie tylko dzieci wyczekują podarków pod choinką – mają na nie chrapkę również pracownicy wielu firm. Jak podarować im coś, co docenią?

Najprostszym sposobem na podziękowanie za całoroczne zaangażowanie są premie pieniężne. Trudno bowiem znaleźć osobę, która nie cieszyłaby się z dodatkowej gotówki. Nie zawsze jednak firma może sobie pozwolić na taką formę świątecznego bonusu. Z pomocą przychodzi portal dla małych i średnich przedsiębiorców Inc.com, na łamach którego Minda Zetlin opisała 10 sposobów na świąteczne (i nie tylko) podziękowania dla pracowników. Oto one (niektóre całkiem zaskakujące)!

Przeznacz pewną kwotę na organizację charytatywną, którą wybierze personel
Poinformuj pracowników, że chcesz złożyć w ich imieniu datek na jakiś szczytny cel, który sami wskażą. Istnieją dwie opcje takiego działania – pozwolić każdemu z osobna wybrać organizację charytatywną i wpłacić na rzecz każdej mniejsze kwoty lub przeprowadzić głosowanie i przelać datek na konto tej, która je wygra. Przesłanie: „Zależy nam na tym, na czym zależy Tobie”.

Zaserwuj pracownikom… lunch
Ciekawym pomysłem na podbudowanie morale jest zorganizowanie poczęstunku dla pracowników. W rolę kelnerów powinni się wcielić przedstawiciele kadry zarządzającej, którzy najpierw podadzą swoim podwładnym posiłek, a później zbiorą ze stołów brudne naczynia. Dziwne? Nie, jeśli chce się pokazać, że wszyscy w firmie są równie ważni. Przesłanie: „Jesteśmy w tym razem”.

Pomóż personelowi dojeżdżać do pracy
Jeśli Twoja firma ma siedzibę w mieście a pracownicy korzystają z transportu publicznego, rozważ dofinansowanie kosztów dojazdu. Przesłanie: „Doceniamy, że wracasz tu codziennie”.

Zaproś do firmy dzieci
Podczas przerw świątecznych czy wakacyjnych, pozwól pracownikom przyjść do pracy z dziećmi. Wydziel i zaaranżuj odpowiednie miejsce do zabawy oraz zapewnij im właściwą opiekę. Przesłanie: „Wiemy, że masz również inne zobowiązania i chcemy Tobie w nich pomóc”.

Ufunduj tzw. puchar przechodni
Może to być prawdziwy puchar, lubiana maskotka czy oryginalny prototyp najstarszego produktu firmy. Forma pucharu to rzecz umowna, istotne jest natomiast to, by symbolizował on uznanie i był dowodem osiągnięć. Na koniec miesiąca wręcz trofeum pracownikowi, który Twoim zdaniem zrobił coś wyjątkowego – dla firmy, współpracowników czy społeczności. W kolejnym miesiącu wyróżniony pracownik przekaże puchar innemu, który wykazał się czymś nadzwyczajnym, itd. Przesłanie: „Każdy ma prawo wyrażać uznanie dla zasług innych”.

Daj pracownikom czas na ich własne projekty
Inżynierowie Google przez jeden dzień w tygodniu pracują nad projektami, które sami wybiorą. Z punktu widzenia małej firmy jest to jednak rozwiązanie dość kosztowne. Nie trzeba iść tak daleko. Wystarczy jeden dzień w miesiącu czy kilka dni w roku, kiedy personel będzie mógł pracować nad tym, nad czym chce, wliczając wolontariat lub prace społeczne. Przesłanie: „Dbamy o to, co cię ekscytuje”.

Udostępnij swoje biuro
Wyprowadź się na tydzień lub dwa z biura i udostępnij je pracownikowi, który na co dzień pracuje w tzw. boksie. Zachęć innych przedstawicieli kierownictwa, by zrobili to samo. Przesłanie: „Ty także jesteś cenny”.

Wypożycz swój samochód
Dysponujesz luksusowym autem, którego używasz do pracy lub które zostało wzięte w leasing by stanowić swoiste świadectwo sukcesu firmy? Jeśli tak, nagrodź wyróżniającego się pracownika wypożyczając jemu samochód. Przesłanie: „Mamy do Ciebie zaufanie”.

Wpuść na teren firmy zwierzaki
Jeśli żaden z pracowników nie jest uczulony na zwierzęta, a ich obecność nie wywróci działalności organizacji do góry nogami, pozwól ludziom od czasu do czasu przyprowadzić ulubieńca do biura. Warto również zaaranżować spotkanie z treserem bądź zoopsychologiem. Przesłanie: „Rozumiemy, jak bardzo zależy Tobie na Twoim zwierzaku”.

Zapewnij pracownikom ruch
Zajęcia jogi w czasie przerwy na lunch, zniżka do klubu fitness czy pokój ze sprzętem do ćwiczeń na terenie firmy – wszystkie te warianty mogą być atrakcyjne dla personelu. Oceń preferencje swoich pracowników oraz ich kondycje, aby określić właściwy zestaw zajęć. Przesłanie: „Dbamy o Twoje zdrowie”.

Nie wszystkie zaproponowane rozwiązania spotkają się z entuzjazmem pracowników bądź… kierowników. Niektóre są trudne do wdrożenia, inne wymagają określonej kultury organizacyjnej. Część z nich jest jednak interesująca i zdecydowanie warta rozważenia przy okazji świątecznych bonusów.