Wypracowanie poprawnych relacji między autorami, wydawnictwami i księgarniami nie jest łatwym zadaniem, czego dowodzi otwarty konflikt na linii Amazon – Hachette Book Group, którego ofiarą padła między innymi autorka serii powieści o Harrym Potterze, J.K. Rowling.

Hachette Book Group od pewnego czasu oskarża specjalizującego się w handlu internetowym amerykańskiego giganta o celowe wydłużanie czasu oczekiwania na książki publikowane przez wydawnictwo. Zdaniem Hachette, Amazon utrzymując bardzo niski poziom zapasów i przeciągając czas dostawy książek do klientów, ma zamiar wynegocjować korzystniejsze dla siebie warunki współpracy z wydawnictwem. Internetowy sprzedawca oczekuje obniżenia hurtowych cen zakupu książek, dzięki czemu zdoła zwiększyć swoją marżę.

O problemach z porozumieniem świadczy między innymi fakt, że część pozycji oferowanych przez Hachette, a łącznie jest ich około 5 tysięcy, jest oznaczona jako “niedostępne w magazynie” w amerykańskim oddziale Amazona. Jednym z ważniejszych tytułów, które ukazały się w trakcie trwania konfliktu jest “The Silkworm” – najnowsza książka autorstwa J.K.Rowling, napisana pod pseudonimem Robert Galbraith. Niemal w ostatnim momencie Amazon zgodził się zrobić wyjątek, przyjmując zamówienia na powieść, która ukazała się w sprzedaży 19 czerwca, oraz skracając czas dostawy książki. Amerykański sklep internetowy zwyczajowo obniżył cenę “The Silkworm”, podobnie jak w przypadku innych tytułów wydawnictwa Hachette, wkrótce po ich premierze w księgarniach.

Amazon ma bardzo silną pozycję na rynku i jego agresywna taktyka obniżania cen zakupu książek z dużą dozą prawdopodobieństwa może okazać się skuteczna. Równocześnie z całego zamieszania i sporu zamierza skorzystać Apple, który już rozpoczął promocję najnowszej powieść J.K. Rowling i innych tytułów będących w ofercie Hachette w swoim serwisie iTunes.