O tym, że środowisko naturalne jest wartościowe nie trzeba nikogo przekonywać. Uroki przyrody doceniamy w czasie spacerów po lesie, górskich wędrówek czy wakacji nad jeziorem lub morzem. Zachwyca nas piękno flory i różnorodność fauny. Coraz częściej pochylamy się nad problemami dotyczącymi wyniszczania środowiska, dlatego na popularności zyskują wszelkie ruchy i inicjatywy związane z jego ochroną. Kwestie te są ważne również dla przedsiębiorców i to nie tylko ze względu na kształtowanie dobrego wizerunku organizacji czy działania w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu…

Ciężko jednoznacznie określić, jak cenna jest natura. Czystą wodę, żywność, złoża surowców czy ochronę przed powodziami można wycenić na tryliony dolarów. Szacunki te nie są jednak przydatne dla przedsiębiorstw, które próbują określić, w jak dużym stopniu są uzależnione od zasobów naturalnych oraz jak oszacować je jako wkład do biznesu. W ostatnich latach coraz więcej firm uznało, że powinno przyjrzeć się bliżej aspektom środowiskowym i zwiększyć swoje zaangażowanie w tym obszarze. Problem w tym, jak tego dokonać. Na łamach bloga Harvard Business Review ciekawy projekt dotyczący poruszanej tematyki opisał Andrew Winston. Natural Capital Business Hub jest wspólnym przedsięwzięciem The Corporate EcoForum, The Nature Conservancy i The Natural Capital Coalition. Projekt zainicjowany na szczycie Rio+20 w 2012 roku, zakłada partnerstwo z takimi przedsiębiorstwami jak: Alcoa, Coca-Cola, Disney, Dow, GM, Kimberly-Clark, Nike, Unilever czy Xerox. Na czym polega jego realizacja?

Natural Capital Business Hub prowadzi działania w czterech obszarach. Pierwszym z nich jest opisywanie i udostępnianie studiów przypadków dotyczących aktywności na rzecz środowiska wspomnianych korporacji. Dzięki temu inne firmy mogą korzystać z ich doświadczeń a także porównywać prowadzone przez siebie działania w tym zakresie. Drugi obszar stanowi objaśnianie, w jaki sposób przekonać pracowników do tego, że docenianie kapitału naturalnego pomaga działalności organizacji. Trzecim jest udostępnianie procedury wdrażania stosowanych przez firmy rozwiązań wraz z dokładnym opisem wykorzystywanych narzędzi do wyceny i zarządzania kapitałem naturalnym. Ostatni obszar stanowi umożliwianie współpracy między podmiotami, poprzez publikowanie listy programów, do których realizacji potrzebni są partnerzy oraz budowanie sieci profesjonalistów zajmujących się tymi kwestiami.

Zdecydowanie najbardziej wartościową stronę projektu stanowią udostępniane studia przypadków. Menadżerowie projektów, dyrektorzy fabryk, zarządzający podejmujące decyzje finansowe czy osoby zajmujące się zrównoważonym rozwojem, mogą wiele nauczyć się z doświadczeń środowiskowych wiodących światowych firm. Zarządzanie kapitałem naturalnym jest stosunkowo nowym obszarem, jednak przykłady opisywane w ramach studiów przypadków przekonują, że warto w niego zainwestować. Na stronie projektu można m.in. znaleźć opisy zaangażowania takich korporacji jak Unilever czy McDonald’s w walkę o ratowanie rybołówstwa. Zarządzający rozumieją już, że aktywność w tym obszarze to nie działalność filantropijna, lecz dbałość o przyszłe funkcjonowanie ich przedsiębiorstw. Jeśli zabraknie ryb, z rynku będą musiały zniknąć również powiązane z nimi produkty.