Znana szwedzka firma produkująca meble do samodzielnego montażu oraz akcesoria do wystroju wnętrz, postanowiła zainwestować w branżę hotelarską. W tym celu jej macierzysta spółka Inter Ikea Group połączyła siły z firmą Marriot International. Efektem wspomnianej współpracy ma być sieć atrakcyjnych cenowo hoteli o nazwie Moxy. Nad projektem pracowano dwa lata i wszystko wskazuje, że okaże się on sukcesem. A przynajmniej tak twierdzą przedstawiciele Moxy Hotels, powołując się na badania europejskiego rynku.

W ciągu 10 lat planowane jest otwarcie 150 hoteli w 10 państwach. Gazeta Wall Street Journal podała, że budowa pięćdziesięciu z nich zaplanowana na najbliższe 5 lat ma pochłonąć 500 mln dolarów. Znane już lokalizacje to Niemcy, Wielka Brytania, Włochy, Holandia, Norwegia, Polska i oczywiście Szwecja. Pierwszy hotel ma ruszyć na początku 2014 roku w Mediolanie.

Harald Mueller, starszy kierownik w dziale nieruchomości Inter Ikea zapowiedział, że sieć będzie prowadzona zgodnie z ogólnie przyjętą filozofią firmy – dobra jakość za rozsądną cenę. Co ciekawe, do wyposażenia hotelowych wnętrz nie będą użyte meble szwedzkiego giganta. Również stonowana kolorystyka i logo sieci nie mają z Ikeą nic wspólnego. Zarząd zapewnia jednak, że wnętrza utrzymane będą w skandynawskich klimatach. Pokoje, których w każdym obiekcie ma być od 150 do 300, będą charakteryzować się wysokim standardem, wygodą i dostępem do nowoczesnych technologii. Darmowa sieć wi-fi, gniazdka USB i ogromne płaskie telewizory będą standardowym wyposażeniem. A wszystko to za „przystępną” cenę od 60 euro za noc.

Szwedzki producent zdaje się wkraczać na nowy rynek w sposób przemyślany. W Europie roi się od tanich hoteli, jednak większość z nich cechuje surowy wystrój. Kierownictwo nowego projektu celuje więc wprost w niszę, oferując stylowe wnętrza za rozsądną cenę. Odbiorcami tych usług mają być młodzi dynamiczni ludzie poszukujący komfortowych warunków i nowoczesnego designu, ale także funkcjonalności i dostępu do technologii. Również lokalizacja obiektów jest dokładnie przemyślana – mają się one znaleźć w centrach miast, w pobliżu ważnych węzłów komunikacyjnych oraz kompleksów biznesowo-parkowych.

Wygląda na to, że firma Ikea po raz kolejny znalazła sposób na długotrwałe i rentowne inwestowanie zgromadzonych środków. Kontrowersje może budzić jedynie decyzja o nie wyposażaniu hoteli w meble własnej marki. Można to uznać za przeoczenie w negocjacjach z Marriotem, ale w przypadku tak dużych firm i kosztownych inwestycji o przypadku nie może być mowy. W rzeczywistości jest to ogromna strata dla szwedzkiego producenta.