Kobiety z noworodkami na rękach, małe dzieci bawiące się na kolorowych matach – postronny obserwator może pomyśleć, że trafił na plac zabaw. Nic bardziej mylnego! Tak właśnie wyglądają zajęcia przygotowane przez Google dla izraelskich kobiet, prowadzone w celu przygotowania ich do założenia własnych startupów.

Program Campus for Moms obejmuje dziewięciotygodniową serię spotkań, podczas których kobiety w trakcie urlopu macierzyńskiego mogą dowiedzieć się, jak wdrożyć w życie swoje biznesowe pomysły, jak pozyskać inwestorów, a także jak wystartować z innowacyjnym startupem i właściwie odczytać potrzeby rynku. W ramach kursu, kobiety nie tylko uczą się o nowych technologiach i sposobach tworzenia własnego przedsiębiorstwa, ale także mają okazję podzielić się swoimi dotychczasowymi doświadczeniami.

Google nieprzypadkowo wybrał Tel Awiw jako centrum innowacyjności mam – w Izraelu wiele lokalnych firm specjalizuje się w nowych technologiach, ale wśród przedsiębiorców z tej branży dominują mężczyźni i tylko 9 proc. startupów zajmujących się technologiami jest kierowanych przez kobiety. Jednym z powodów, dla którego kobiety w Izrealu rzadko podejmują biznesowe wyzwania jest słabo rozwinięty system opieki nad dziećmi, przez co mamy spędzają dużą część dnia ze swoimi pociechami. Problemem jest również obowiązek odbycia służby wojskowej, który ciąży zarówno na mężczyznach, jak i kobietach. Choć służba kobiet trwa o rok krócej niż mężczyzn, ich rozwój zawodowy opóźnia się o dwa lata, a często nawet i dłużej z uwagi na przebieg kariery męża.

Do tej pory Google zakończył już dwie edycje programu Campus for Moms w Izraelu, a obecnie w szkoleniach uczestniczy około pięćdziesięciu kobiet. Efektem projektu jest między innymi powstanie platformy Wizer.me, za pomocą której 37-letnia Nira Sheleg, absolwentka kursu, publikuje materiały ułatwiające nauczycielom przygotowanie do zajęć z uczniami. Co ciekawe, Google podjął podobne inicjatywy w Londynie i Krakowie, a więc polskie mamy również mają szansę na start w innowacyjność.