Innowacyjność spółki kryje się w jej potencjale do przekształcania dotychczasowego oblicza branży, możliwości zmiany przyzwyczajeń klientów i podważaniu założeń biznesowych. Na dowody tak rozumianej innowacyjności trzeba długo czekać, a ryzyko niepowodzenia jest jej nieodłącznym elementem. Które spółki podejmują ryzyko i wyznaczają nowe trendy w 2014 roku? Odpowiedź na to pytanie zawiera raport opublikowany przez Fast Company, w którym na podstawie analizy tysięcy spółek, wyłoniono 50 najbardziej innowacyjnych przedsiębiorstw.

Tegoroczny tytuł najbardziej innowacyjnej spółki zdobył Google, którego autorzy raportu doceniają za niezmienną “chęć tworzenia przyszłości”. Calico, którego celem jest walka z procesem starzenia się, interaktywne okulary Google Glass albo eksperymentalny system dostaw zakupów w ciągu jednego dnia, Google Shopping Express, to tylko niektóre z rewolucyjnych projektów realizowanych obecnie przez internetowego giganta. Spółka nieustannie wychodzi naprzeciw potrzebom klientów, także tym nienazwanym, a nawet nieuświadomionym.

Na drugim miejscu znalazła się organizacja Bloomberg Philanthropies, której metodyczne działania przynoszą znakomite rezultaty, a dodatkowo inspirują innych do innowacyjności.. Jednym z pomysłów organizacji jest konkurs Mayors Challenge 2013 – 2014, będący okazją dla europejskich miast do opracowania niestandardowych rozwiązań zwykłych problemów i rozpowszechnienie ich na całym świecie.

Na ostatnim miejscu na podium uplasowała się młodziutka spółka z Chin produkująca smartfony – Xiaomi. W bardzo krótkim czasie udało jej się zdobyć serca klientów i podczas, gdy dwa lata temu Xiaomi sprzedało nieco ponad 7 milionów urządzeń, w 2013 liczba ta wzrosła do blisko 19 milionów! Jednak dla spółki liczy się nie tylko wielkość sprzedaży smartfonów, w przypadku których marża jest relatywnie niewielka, ale także ilość pobrań aplikacji. W biegłym roku użytkownicy pobrali ich ponad miliard, co dla Xiaomi przekłada się na zysk ze sprzedaży płatnych aplikacji i reklam.

W pierwszej dziesiątce rankingu znalazły się również Netflix, Nike i Yelp, a dalsze miejsca przypadły w udziale miedzy innymi takim spółkom jak Twitter, Apple, Amazon, T-Mobile, Levi Strauss i Johnnie Walker. Ranking zamyka Philips, nagrodzony za żarówkową rewolucję.  Chociaż na co dzień rzadko zastanawiamy się na skutkami innowacyjności  przedsiębiorstw, to dzięki niej nasz świat rozwija się i to w zawrotnym tempie!